Trendar: Självkänsla Psykisk ohälsa Kärlek Relationsråd Vänskap

Din kontorsbästis gör dig framgångsrik

12 feb, 2018
AvDavid Johansson
Att ha nära vänner på arbetsplatsen gör att du själv får ett ökat välbefinnande och blir mer produktiv och framgångsrik.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

När man gick i skolan var det alltid riktigt trist när ens bästa kompis var hemma sjuk. Det kändes som att man var ensammast i hela världen och skolan var inte alls lika kul när ens kompis var borta.

Nu visar det sig att det här även gäller på arbetsplatsen. Forskare har kommit fram till att de som har nära vänner på arbetsplatsen får ett ökat välbefinnande, blir mer produktiv och i förlängningen därför framgångsrika.

Enligt en undersökning från 2014, som utfördes av Gallup, visade det sig att om du har en bästis på jobbet är det sju gånger så sannolikt att du hänger dig fullständigt till dina arbetsuppgifter. Arbetsrelationen uppmuntrar alltså personer att nå sin fulla potential, och således leda företaget till bättre resultat.

 

Människan är ett flockdjur, det är sen gammalt. Det visar sig även på arbetsplatsen, därför att vi alla delar någonting vi kan kalla en ”vi gör det här tillsammans”-mentalitet. Evolv arbetar med att undersöka arbetsplatser och personal, och företagets analysansvarige Michael Housman kallar fenomenet ”vänskapseffekten”.

Annons

Han berättar för The Huffington Post att en arbetsmiljö som främjar vänskapsrelationer gynnar företaget.

–Våra studier kom fram till att snarare än att bara vara ett trivsamt inslag på jobbet ökar arbetsrelationer den anställdes produktivitet avsevärt. Det är så här enkelt: anställda som blivit refererade till av en vän är mindre benägna att sluta och är mer produktiva. Tränas den anställde upp i en vänlig arbetskultur är sannolikheten att de stannar dubbelt så stor. Har du vänner på jobbet är det mer troligt att du stannar kvar, menar Dr. Housman.

Den internationella författaren och föreläsaren om lycka, Alexander Kjerulf, intervjuades av Forbes:

–Om du inte kan relatera till dina kollegor som människor och bygga positiva relationer kommer din karriär att lida av det. Att socialisera med sina arbetskamrater är avgörande för din karriär.

Kjerulf menar att socialisera och lära känna sina kollegor som människor, och inte bara kollegor, hjälper er att kommunicera, ha större förtroende för varandra och arbeta bättre tillsammans.

Så var inte rädd för att visa de här resultaten för din chef nästa gång hen tycker att fikarasterna med kollegorna börjar bli för långa!

Foto: IBL

 

Läs även:

Så blir du framgångsrik på jobbet

Här är yrkena du ska utbilda dig till för att få jobb

4 tecken på att det är dags att byta jobb

Annons