Doftentreprenören John Molloy: "Våga ta en risk!"
Jag träffar Floraïku-grundaren John Molloy med en vag förväntan om att prata parfymtrender och den ultimata doftgarderoben. Istället blir mötet något helt annat. Det börjar med att jag placeras vid Johns parfymmärke Floraïkus disk i dofthörnan på NK:s nya skönhetsavdelning NK Beauty. Där får jag en kopp rykande te, en varm handduk á la långflygning och en liten kaka smaksatt med matcha.
Det är nämligen dags för det franska, men Japaninfluerade, parfymmärket Floraïkus version av en teceremoni. Under högtidliga former sniffar vi oss sedan igenom hela utbudet av Floraïkus 11 dofter, som alla har en egen haiku graverad på flaskan – som i sin tur är smyckad med vattenfärgsmålningar och indiska prints.
“In this world of dreams
The moon and I
Contemplating night flowers”, mässar John innan han sprayar vad som visar sig bli min personliga favorit bland parfymerna – aromatiska ”In the rain”, med noter av matchate och cedarträ.
Vi i västvärlden har en hel del att lära av österländska ritualer, menar John Molloy. Vardagslivet rullar på i allt snabbare takt, med färre personliga möten och fler digitala notiser – så att få sitta i lugn och ro och dricka en kopp te medan du lyssnar på poesi och testar några dofter är betydligt behagligare än att en säljare kastar sig över dig med en öppen parfymflaska i handen, resonerar han.
En inställning som bland annat vunnit Floraïku Women’s Wear Daily:s pris för Årets doft 2017. Den korta ingredienslistan och det faktum att mer än 50 procent av innehållet är naturligt skadade förmodligen inte heller märkets status som innovatör i den relativt konservativa doftbranschen.
John Molloy, som startat Floraïku tillsammans med sin fru Clara – och som även driver doftvarumärket Memo Paris – förespråkar mer lekfullhet när det kommer till parfymer. Varför inte använda en doft på ena handleden och en på den andra? Eller bära en powerdoft på jobbet och sedan markera arbetsdagens slut genom att applicera en mjukare eau de parfum på vägen hem?
Han föredrar också småskalighet framför aggressiv expansion – och fnyser åt parfymföretag som bara vill prata om sina ”bästsäljare”. Uppdelningen herrdofter och damdofter är en annan företeelse John vänder sig mot.
– Är alla era dofter unisex?” undrar jag och får till svar att det är de förvisso, men – ”det nya ordet är gender-fluid”.
– Vi brukar säga att alla som gillar doften kan bära den, så länge du känner dig bekväm. Vad som anses vara ”maskulint” och ”feminint” varierar så mycket beroende på var man befinner sig i världen. I Indien, till exempel, bär männen ljuvliga jasmindofter – som passar dem alldeles perfekt, säger han.
Och trots att John är alltför vänlig för att vilja tvinga på någon en doft hen inte känner sig bekväm med har han ett budskap till traditionsstyrda doftbärare, som haft samma parfym hela livet (”eftersom det var den mamma brukade bära”):
– Testa något nytt. Pusha dig själv lite. Våga ta en risk!
Floraïku finns på nyöppnade NK Beauty, NK:s nya skönhetsavdelning, där du även kan testa deras teceremoni.