Femina möter … Clara Hallencreutz, känd för sina pop art-liknande verk
Gör: Fotograf och konstnär.
Mest känd för: Fotoserien No artificial colours, samt popkonst-tolkningar av Chanels logotype.
Aktuell: Med utställning på Ekerums konsthall, Öland, till och med september, samt nyligen lanserad på Opera Gallery i London. Snart i Cannes och Monaco.
– När jag skulle välja utbildning vägde jag mellan arkitektur på KTH i Stockholm och industridesign i Florence. För att låta beslutet mogna reste jag till Australien ett halvår och studerade fotografi – och blev blixtförälskad i foto och i Australien!
Så började jag studera fotografi vid Griffith University, Brisbane. Egentligen var det fotojournalistik som fångade mitt intresse men med tiden styrdes mitt fokus mot reklamfotografi.
Efter utbildningen fick jag förfrågningar om att sälja mina reklamfotografier som konst i stället. Det kändes väldigt främmande till att börja med, men då jag såg resultatet på mina första plexitavlor ändrade jag mig. Jag insåg att det låg en fantastisk frihet i att göra konst utifrån min egen fantasi i stället för att rätta mig efter en klients önskemål.
Vad inspirerar dig?
– Härliga modemagasin, bananerna i mataffären eller mästerverk på museer och i konsthallar.
– Kameran såklart! Även om färgfläckarna över hela apparaten antyder att jag behandlar den lite slarvigt.
Drömprojekt?
– Jag har faktiskt redan bockat av en del drömkunder men jag är en stor visionär så listan är lång och fylls på hela tiden. Dock förbjuder min vidskeplighet mig att avslöja den…
– Åh det är en annan av mina stora talanger! Det är jätteviktigt att fira framgångar, stora som små! En brakmiddag på stan tillsammans med vänne, alldeles för god mat och alldeles för många drinkar.
Vad ser du fram emot?
– Att erövra fler länder med min konst. Det är otroligt spännande och läskigt att uppleva de olika mottagandena.
Läs mer om Clara på clarahallencreutz.com