Detta pratade vi om på Tinder 2019
Det tindrades ivrigt under 2019 och nu när generation Z – folk födda sent 1990-tal och tidigt 2000-tal – har gjort intåg i dejtingappen är majoriteten av användarna mellan 18 och 25 år gamla. Och att det är unga människor i majoritet märks när man tittar närmare på vad man pratade om när man tindrade. Det är slut på meningslöst småprat och nuförtiden vill man verkligen hitta någon som man delar intressen med.
Kanske har det här att göra med att generation Z använder Tinder för att faktiskt träffa någon man vill träffa och inte bara som en boost för självförtroendet. Det kan man se på att dejta, träffas och kärlek är trendande ord i dejtingappen.
Greta Thunberg lika omtalad som Zlatan
Men vilka intressen har då de som hänger på Tinder? Jo, det är framför allt de stora kulturella händelserna som har dominerat samtalen. Vi pratar gärna om vilka tv-serier vi följer och vilken musik vi lyssnar på, men även samhällsfrågor som klimat och Donald Trump engagerade appanvändarna. Greta Thunberg nämndes nästan lika många gånger som Zlatan under 2019 och många snackade om Pride och Donald Trump.
De mest trendande ämnena på Tinder i Sverige 2019
- ASAP Rocky
- Bianca Ingrosso
- Billie Eilish
- Game of Thrones
- Greta Thunberg
- Influencer
- Netflix
- Pride
- Way out West
- Fotbolls-VM
Trendande politiska ord på Tinder 2019
Tittar man närmare på vilka politiska ämnen, ord och personer vi helst pratade om finns en tydligt inkluderande trend som handlar om demokrati och antirasism.
- Antirasist
- Klimat
- Demokrati
- Demonstrera
- Jämställdhet
- Feminism
- Greta Thunberg
- Politik
- Pride
- Trump
Kultur vi snackade om på Tinder 2019
Vi gillar att snacka om tv-serier och musik med de vi kanske vill dejta. Och om man ska se på vilka ämnen som trendar på Tinder har vi diskuterat Game of Thrones-spoilers och Felix Sandmans frisyr i Netflix-succén Störst av allt.
- Netflix
- Game of Thrones
- Tv-spel
- Way out West
- Euphoria
- Post Malone
- Travis Scott
- Dree Low
- Frank Ocean
- Kanye West
Sammanställningen visar på övergripande trender på Tinder och speglar ingen personlig information från någon specifik individ eller användare. Data från swipes och bios är representativa för den globala aktiviteten på Tinder mellan januari och november 2019.
Foto: Warner Bros
Källa: Tinder
Läs mer:
Facebook utmanar Tinder med ny dejtingtjänst