Mia Skäringer: "Det kommer en dag jag bara har ett andetag kvar att leva"
En reklamkampanj från Åhléns med en liten pojke i luciakläder har väckt enorma reaktioner. De rasistiska och elaka kommentarerna blev till slut för mycket för familjen, som vädjade till varuhuskedjan att stoppa kampanjen.
För att markera att stödet är större än hatet startade författaren och retorikexperten Elaine Eksvärd hashtagen #jagärlucia, och på bara några timmar hade tusentals personer använt den tillsammans med bildbevis på att lucior kan se olika ut.
– Nu finns det tusen bilder av normavvikande lucior. Svarta och vita, män och kvinnor, HBTQ. Det finns ingen motsättning mellan svensk och mörkhyad, Lucia och mörkhyad, eller något annat. Det är det väldigt viktigt att folk förstår, har Elaine Eksvärd tidigare sagt till GP.
En av dem som sprider ljus i mörkret är Mia Skäringer, som inleder sitt Facebook-inlägg så här:
”Det kommer en tid, var så säker, då alla mina dagar passerar revy. Då allt samlat liv, på gott och ont summeras bakom mina ögonlock. Då natten går tunga fjät och skuggorna ruvar, då känslor bökar som ett barn i min mage.”
Som en reaktion på alla rasistiska påhopp och det växande näthatet finns också Facebookgruppen och hashtagen #jagärhär, med syftet att sprida hyfs, saklig information och kärlek på nätet.
Från MåBra
Läs även!
Har du och din partner glidit ifrån varandra? Detta kan vara lösningen!
En farbror som lär sig engelska – detta är årets finaste julreklam
Amber Heard i kampanj mot våld i nära relationer: ”Du är inte ensam”
Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook
[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like” showfaces=”true” share=”false” width=”320″]