Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Julklänningar 2024 Tips på nyårsoutfits Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar

House of Dagmar väljer bort retuschering av modeller

07 jul, 2017
AvJohanna Lejon
Från och med House of Dagmars höst- och vinterkollektion 2017, som lanseras i mitten av juli, väljer House of Dagmar att helt avstå från retuschering av bilder.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

– Dagmars mål är att stärka kvinnor, vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten. Vi vill etablera ett annat ideal än en felfri hud och en kropp utan minsta skavank. Det är inte realistiskt, istället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, skriver Kristina Tjäder, Creative Director hos Dagmar, i ett pressmeddelande.

Anledningen till att Dagmar nu väljer att inte retuschera bilder, är en del av visionen om att ”inbringa styrka och glädje hos Dagmar-kvinnan”. Genom att visa naturliga modeller vars utseenden inte redigerats vill Dagmar ”ge självförtroende och jobba för att motarbeta osunda ideal”.

Annons

– Som varumärke känner vi ett stort ansvar att visa upp olika utseenden. Jag anser att vi alla har ett ansvar mot våra kunder och följare att visa att Dagmar-kvinnan är självsäker och mångsidig.

Höstkollektionen, som frontas av modellen Brygida ”Bree” Naumowicz, markerar startskottet för o-retuscherade kampanjbilder.

Höstkollektionen finns tillgänglig i butik från och med 19 juli.

Foto House of Dagmar

Denna artikel publicerades först på elle.se

Inspireras direkt i din inkorg – anmäl dig till Feminas nyhetsbrev

Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten – det är helt gratis!

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Annons