Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Emma Wiklunds kamp mot fördomarna – före succén

02 dec, 2020
FotografLars Pehrson/SvD/TT.
Emma Wiklund är inte bara en av Sveriges mest framgångsrika modeller någonsin – hon är också skönhetsmogul.
Med hudvårdsmärket Emma S omsätter hon miljoner, men Wiklund har fått kämpa mot tuffa fördomar för att komma dit hon är i dag.
– Vissa har en bild av att om man är fotomodell kan man inte kan göra något annat, säger hon i en intervju med SvD.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
6 Artister som släppt sin egen parfymBrand logo
6 Artister som släppt sin egen parfym

Som grundare och ägare av skönhetsmärket Emma S är den tidigare toppmodellen Emma Wiklund, 52, numera en framgångsrik företagare. Hudvårdsmärket har blivit standard mångas badrumsskåp, och företaget omsätter 40 miljoner kronor om året, med god vinst.

Men att komma som modell och bli entreprenör har haft sina nackdelar. Emma Wiklund har mer än en gång fått höra att hon inte kan något, bara för att hon varit modell.

– Många har förutfattade meningar om att modeller är dumma i huvudet. Och jag har ofta fått frågan om jag jobbar med varumärket eller bara är ansiktet utåt. Vissa har en bild av att om man är fotomodell kan man inte kan göra något annat. Men jag störde mig nog mer på det när jag var yngre. Idag kan jag bjuda på det, säger hon i Svenska Dagbladet.

Modellkarriären väckte idén om skönhetsmärke

Det var just under modellkarriären som hennes intresse för hudvård började. På den tiden fanns inte samma möjligheter till retuschering, och det var viktigt att ha perfekt hy i yrket.

Annons

– På den tiden fanns inga digitalbilder och eftersom allt fotograferades analogt på film kunde man inte retuschera på samma sätt som man kan idag. Jag hade bland-hy och fick hjälp av en dermatolog i Paris. Där hittade jag också apoteksrelaterade produkter, de var inte dyrast men säkra och effektiva. Ofta var det tråkiga förpackningar men skitbra innehåll. Jag visste från början att det var den sortens hudvård jag ville ta fram, berättar hon för tidningen.

Emma Wiklund är i dag både vd och produktutvecklare på Emma S, som i nuläget har 14 anställda. Ända från början har företaget varit egenfinansierat, och det finns fortfarande inga planer på att ta in en medfinansiär.

– Det är väldigt härligt att ha full kontroll över bolaget och att få växa i egen takt. Är vi inte nöjda med en produkt som vi utvecklar och måste börja om kan vi utan problem vänta ett år utan att någon knackar en på axeln.

Läs mer:

Annons

Skönhetsredaktören testar: 5 bästa brynprodukterna just nu

5 hemmakurer du måste testa

Återfukta i vinter! 6 magiska nattkrämer mot torr hy

Annons