Här driver svenska McDonald's med lyxmärket Balenciaga
Under hösten släppte det spanska modehuset Balenciaga en röd lädertoffla i slip-in-modell för drygt 4 200 kronor. I samband med det började många likna skon vid ett par klassiska pommeskartonger på McDonald’s – och skämtet fick stor spridning på internet.
Nu, ett drygt halvår senare, har svenska McDonald’s valt att driva vidare med Balenciaga på sitt Instagramkonto. Tillsammans med texten “Om vi får 103 042 likes släpper vi dessa på riktigt” postade McDonald’s nämligen en bild på ett par tofflor gjorda av snabbmatkedjans pommesförpackningar.
Bilden har i skrivandet stund över 15 000 gillamarkeringar och 100 kommentarer, siffror som är långt över vad McDonald’s vanligtvis brukar ha på ett inlägg på sociala medier.
Därefter har McDonald’s ”McBalenciaga” uppmärksammats på bland annat streetwear-bloggen Highsnobiety och i tidskrifter i både Kina och Japan.
Ikea har också drivit med lyxmärket
Det här är inte första gången som ett svenskt företag skämtar på bekostnad av det spanska lyxvarumärket. För drygt två år sedan lanserade Balenciaga en blå väska för 20 000 kronor – som många menade var mer eller mindre identisk med en traditionella Ikea-påse.
Möbelvaruhuset tog då tillfället i akt och postade en bild på deras blå kasse på Instagram och skrev:
”Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19 995 kr billigare. FRAKTA kasse, 5 kr/styck”.