Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

P3 lägger ner nästan alla program – så görs kanalen om

11 okt, 2019
AvMalin Ny
Stora förändringar väntar Sveriges Radios P3. I stort sett alla program kommer att läggas ned, och kanalen kommer att rikta sig till samhälls- och musikintresserade i alla åldrar i stället för bara unga.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Sveriges Radios P3 var länge en populär kanal för lyssnare mellan 15 och 35 år, men har i flera år kämpat för att behålla lyssnare på grund av att mediekonsumtionen flyttats över till digitala kanaler. Därför kommer majoriteten av alla program nu att försvinna – och ersättas av mer flytande sändningar.

Från och med januari nästa år kommer tablån att fyllas av fyra större pass på vardagarna som går in i varandra och sänds omlott, och de flesta av de program som finns med i tablån för P3:s linjära sändningar skrotas alltså.

– Vi vill inte ha program med murar runt sig. Det ska inte spela någon roll om du kommer in klockan 11 eller klockan 15. Det blir inte lika mycket ‘hej och välkommen’, utan vi vill i stället att P3 ska bygga på en gemensam tanke över hela dagen, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet på Sveriges Radio, i en intervju med DN.

Så förändras utbudet på P3

Kanalen kommer nu i stället att rikta sig till musikintresserade och samhällsintresserade, oavsett ålder, och kommer även att satsas på musikjournalistik.

Annons

– När Sveriges Radio valde att rikta en kanal mot unga så såg mediebranschen annorlunda ut. Nu vill vi erbjuda en radiokanal som inte definierar sig efter en ålder, utan som i stället blir en kanal för den musiktörstande och samhällsintresserade lyssnaren, fortsätter Cajsa Lindberg.

Ett program som kommer fortsätta att sändas är Morgonpasset i P3, även om det enligt Cajsa Lindberg kommer att förändras och anpassas. P3:s stora satsning på poddar, med populära P3 Dokumentär och Creepypodden i spetsen, kommer även att fortsätta.

– Vi har poddar i den absoluta framkanten och som toppar listorna. Det vill vi fortsätta att utveckla. Samtidigt ser vi att P3 de senaste åren har förlorat lyssnare i den linjära kanalen. Det hade varit ansvarslöst om vi inte tog det på allvar.

Foto: Jessica Gow/TT

Läs mer:

Här är de mest spelade poddarna av kvinnor – i Sverige och världen

Dödade kvinnor: Ny podcast om kvinnor som dödats av män de älskat

Musikhjälpens tema 2019: “Sex är inte ett vapen”

Annons