Reglerna som Pernilla Wahlgren måste följa i Allsång på Skansen
Nu avslöjar SVT reglerna som artisten måste rätta sig efter.
Inför förra säsongen av Allsång på Skansen berättade Sanna Nielsen, 37, att hon tackar för sig. Det var med blandade känslor som artisten valde att hoppa av efter sju säsonger som allsångsledare.
– Jag säger ju hej då till något som jag har älskat att göra – men det känns ändå bra att ha bestämt sig. Samtidigt trivs jag ju så bra på den där scenen. Jag vet att jag än en gång kommer att ha världens roligaste sommar och att jag kommer att stå där efter det sista programmet och tänka: ”Vad har jag gjort?”, berättade hon när beslutet blev känt.
Pernilla Wahlgrens första ord om Allsång på Skansen
I veckan blev det klart vem som kommer att ta över rollen – och det är ingen mindre än Pernilla Wahlgren, 54.
– Det är så stort. Det är så hedrande och smickrande, och jag är så glad att få axla den här manteln efter alla de fantastiska allsångsledarna som har varit innan mig, säger hon till SVT.
Med hennes erfarenhet som artist, tv-profil och showare känner sig Pernilla Wahlgren förberedd för uppdraget.
– Vad har jag gjort under alla mina år i den här karriären – jag har stått på scen, jag har sjungit, jag har varit lite rolig, jag har varit programledare ganska mycket. Jag älskar min publik, svenska folket, jag älskar hela den här traditionen med Allsången.
SVT:s beslut för Pernillas Wahlgrens samarbeten
Det här är inte Pernilla Wahlgrens första tv-jobb. Hon syns som bekant i den egna realityserien Wahlgrens värld och som jurymedlem i Masked singer. Vid sidan om det gör hon reklamsamarbeten på sociala medier – något som hon nu måste börja tänka till om i och med det nya jobbet på SVT.
Nu skriver Expressen att Allsång på Skansens programchef Ebba Adielsosn förklarar mer om reglerna.
“Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Gällande uppdrag för andra kanaler så kommer de att fortsätta som tidigare, men inte just under Allsång på Skansen”, skriver Ebba Adielsson.
Den nya allsångsledaren har också egna varumärken, och det finns även regler för det hos public service-kanalen.
“Pernilla Wahlgren är en otroligt älskad artist och vi ser ett stort underhållningsvärde i att hon leder Allsången. Men hon har utöver sitt artisteri också en annan kommersiell karriär med egna varumärken osv och det kommer hon att få fortsätta att ha, men hon får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster”, avslutar Ebba.