Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Så fungerar Clubhouse – kändisarnas nya favoritapp

03 feb, 2021
AvJessica Rådne
Fotograftt
Som att gå på en viral hemmafest där Drake, Oprah Winfrey och Kanye West också dyker upp. Så, typ, kan kändisarna och världens nya exklusiva favoritapp Clubhouse beskrivas. Vi förklarar fenomenet.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Sociala medier-detox - så lyckas duBrand logo
Sociala medier-detox - så lyckas du

Appen Clubhouse lanserades i Silicon Valley, USA för snart ett år sedan. Idag är den glödhet världen över. Konceptet är enkelt: Du går in i digitala rum där det pågår ljudbaserade samtal. Beroende på rummets storlek kan dessa vara mycket livliga och högljudda, eller mer lågmälda och lätta att hänga med i.

Techjättar som Elon Musk och Daniel Ek, världsartister som Kanye West och Drake, och ikoner som Oprah Winfrey har alla fastnat för trenden. Ja, du kan hamna i rum där de är med och snackar!

Bli medlem på Clubhouse – så gör du

För att använda Clubhouse-appen behöver du bli medlem. För att bli medlem måste du få en inbjudan av en annan medlem. Exklusivitet är alltså ett ledord! Väl inloggad kan du välja att skapa ett eget digitalt rum där du vill diskutera ett ämne som intresserar dig, eller kliva in i redan existerande rum där dialogen är i full gång.

Till skillnad från andra chatrum är Clubhouse baserat på ljud, man samtalar alltså de facto med de personer som finns i rummen. Tänk en videokonferens med avstängd kamera, fast coolare.

Annons

SVT Nyheter har talat med Elin Hammarberg och Nora Bavey, två svenskar som var tidiga med att hoppa på apptrenden. De beskriver Clubhouse som ”en stor digital hemmafest och när du öppnar appen är det som att se en massa rum som folk konverserar i”.

Du kan välja att skapa publika rum som vem som helst kan kliva in i eller stängda rum där principen ”invite only” gäller. Som ett VIP-rum inne på klubben.

Varför Clubhouse är populärt

Appen dök upp just som världen stängdes ned till följd av coronapandemin. Det fanns ett behov hos många av att få kontakt och höra andra människors röster när de själva satt ensamma på sin kammare, menar Elin och Nora.

”Clubhouse erbjöd närhet och socialisering på ett annat sätt än andra sociala nätverk. Vi har även tajmingmässigt just börjat kollektivt lite ledsna på den här filtrerade, tillrättalagda versionen av oss själva och andra som man är van vid att se”, förklara de för SVT Nyheter.

Annons

Svenska Dagbladets techanalytiker Björn Jeffrey menar att Clubhouse även lyckats skapa en exklusiv känsla eftersom det gäller att bli inbjuden i appen och de olika rummen. Han jämför det med att stå i krogkön. När man står i den och väntar på att bli insläppt, alternativ passerar förbi och ser hur den växer, så tänker man instinktivt att det pågår en rolig fest där inne. Han påpekar även att varken Facebook, Twitter eller Instagram lyckats erbjuda bra ljudtjänster, vilket Clubhouse nu kommit att bli.

Risker med Clubhouse

Eftersom att samtalen inne i Clubhouse oändliga antal rum sker i realtid så är moderering en lite knepig nöt att knäcka. Varje rum har förvisso moderatorer, nämligen de som skapade och bjöd in till dem. Men det gäller fortfarande att deltagarna håller god ton och att ingen säger saker som hinner såra någon annan innan de i så fall kastas ut på grund av dåligt uppförande. Clubhouse saknar dessutom för närvarande möjligheten att sätta andra medlemmar på mute/ljudlöst. Det är ömsesidig respekt och gott uppförande som råder i appen.

Annons

En annan risk med ljudbaserade samtal är att någon i rummet väljer att spela in det som sägs och sedan sprida det utan din vetskap eller godkännande.

Kändisar du hittar på Clubhouse

I januari 2021 uppgav Clubhouse själva att de har kring 2 miljoner användare. Om du är sugen på att springa i in kändisar så är oddsen för det höga då ett stort antal av de exklusivt inbjudna medlemmarna är musiker, skådespelare, idrottare, politiker och entreprenörer. Svenska stjärnor som programledaren Amie Bramme Sey och artisten Oscar Zia är några som använder sig av appen. Internationellt har (förutom de redan nämnda i inledningen) även Pharell Williams, Will.I.Am, Ashton Kutcher, Virgil Abloh, Jared Leto och Chris Rock gått med.

Dessa kändisar går inte bara in för att snick-snacka utan flera av dem skapar även rum där de håller föredrag, livesänder podcasts, promotar ny musik och läser stycken ur böcker eller poesi.

Annons

Källa: SVT Nyheter, Vouge, Café

LÄS MER:

Gunilla Perssons bild förvånar följarna – visar pappan efter alla år

Sarah Dawn Finer bryter tystnaden om diagnosen: ”Sorgligt att det tog tid”

Jon Henrik Fjällgren om relationen till 3 månader gamla dottern

Annons