Största trenderna på sociala medier 2020
Sociala medier har vuxit mer och mer under 2000-talet. 2018 hade 83 procent av svenskarna någon form av socialt medie enligt en studie gjord av Internetstiftelsen. Facebook, Instagram och Snapchat är numera flitigt använda appar i var och varannan mobiltelefon.
Nya funktioner på Instagram och Facebook
Genom åren har sociala medie-plattformarna förändrats i takt med användarnas beteende och önskemål. Flera gånger varje år kommer nya funktioner, nya plattformar och nya trender och det gäller att hänga med i svängarna. Om du arbetar med sociala medier är det såklart extra viktigt, men även som privatperson kan det vara kul att veta vad framtidens sociala medier har att erbjuda.
Här har vi listat några av de trender som spås genomsyra sociala medier under 2020:
Snabbare och kortare innehåll
Korta stories och snabba nyheter kommer att växa sig ännu större. De senaste åren har exempelvis stories på Instagram och Snapchat använts mer och mer. Följarna vill snabbt veta vad som händer och de vill konsumera mer på kortare tid.
Fler nischade plattformar
Facebook och Instagram har under flera år varit de största sociala medie-plattformarna. Där får allt plats på samma ställe och folk i alla åldrar samlas på en och samma plats. Nu spås dock de nischade plattformarna växa sig allt större. Ett exempel är TikTok som riktar sig till den yngre målgruppen. Eller Twitch där gamers världen över kan samlas.
Instagram tar bort likes
Det har länge varit en snackis och flera länder och användare har redan fått prova det ”nya” Instagram utan likes. Tanken är att minska psykisk ohälsa och den stress många känner över att prestera och få många likes på sociala medier. Instagram hoppas också att det ska få användarna att dela bilder och filmer som de faktiskt vill dela och inte känna sig tvingade att lägga upp en viss typ av bilder för att få många likes. Dock ska du som användare fortfarande kunna se de likes du får medan dina följare inte ser det.
Shopping online ökar
Instagram, Facebook och Pinterest har redan börjat med att användare kan köpa en vara direkt genom respektive plattform. Fler och fler företag hakar nu på trenden att få användare att handla direkt på en sociala medie-plattform istället för att locka in dem på företagens hemsidor.
Mer video
Enligt en studie gjord av det amerikanska techbolaget Cisco så ska 82 procent av allt innehåll på sociala medier vara i videoformat år 2022. Fler och fler företag satsar på rörligt material och det kommer även privatpersoner att börja göra under 2020.
Influencers på sociala medier 2020
Influencers i sig är ju ingen ny trend, men marknaden för influencers på sociala medier kommer att förändras en del under 2020 tror experterna. Företagen kommer inte längre att samarbeta med ett fåtal stora influencers som ofta får enorma summor för att göra reklam på sina kanaler. I stället kommer de att välja fler influencers men med mindre konton. Det är billigare för företagen och de når fortfarande ut till samma mängd användare.
Källa: Influencer marketing hub.
Foto: TT.
LÄS MER:
Därför tar Nour El Refai en paus från sociala medier: ”För utmattande”
Här är de populäraste hundarna på Instagram
Snart kommer Facebooks dejtingapp till Sverige – så funkar den