Trendar: Nostalgi Julen Gratis färganalys Vintips Spahotell att besöka Livsberättelser Kriminalserier Helikopterrånet - så ser de ut i verkligheten

Malin Collin: Det är kanske dags att lansera ordet diktaturskam?

01 apr, 2022
AvMalin Collin
Innan var det flygskam, pandemiskam och krigskam.
Nu gör influencers också reklam för diktaturer.
Hur stoppar vi Snövits styvmor i den moderna världen?
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Här är svenska influencerna med flest följareBrand logo
Här är svenska influencerna med flest följare

Minns någon Instagramkontot ”Aningslösa influencers”? Det var några anonyma personer som samlade ihop influencers lyxresor och satte dessa under lupp genom att räkna ut koldioxidutsläppen de förgiftade vår jord med.

Detta var i en tid som känns som länge-längesedan. Och på den tiden, i början av 2019, var Greta Thunberg världens mäktigaste tjej och hundratusentals människor över hela jorden följde henne genom att demonstrera för att rädda klimatet. Vi hade haft en ovanligt torr och varm sommar och just då handlade hela samhällsdebatten om att rädda jordklotet. I ”Aningslösa influencers” fall attackerade man alltså de piffade, unga och vackra med många följare på Instagram. De skulle få stå till svars för sina resor till Maldiverna, Mexiko och Malaga och skämmas på det digitala torget. Modeordet stavades flygskam.

Annons

Flygskammen byttes mot pandemiskam

Så kom pandemin och då fick influencers stå till svars när de träffade en grupp på fler än åtta personer. Hela Sverige höll sig hemma och isolerade medan alla influencers plötsligt inte hade någonstans att visa upp sina kläder och sitt smink. Om de hade en fest, blev det ramaskri. Flygskammen byttes ut mot pandemiskam.

När klimatdebatten började kännas som härlig nostalgi, invaderade Ryssland Ukraina och det gjorde att Omikron-kaoset i början av året sömlöst gick över i krigskaos.

Gissa vad som hände sen?

Självklart fick influencers kommentarsfälten fulla av ilska och hat när de under krigets första dagar skrev ”Usch, vad hemskt med kriget, men här är en rabattkod på mina byxor”.

Krigskammen uppstod och den var i detta fall inte riktad mot Putin utan mot tjejer i tajts och fillers.

I veckan kom en ny skam inflygande direkt från det totalitära kungariket Saudiarabien.

Den 12 mars massavrättades 81 män i landet.

Och nu stod influencern Janni Olsson Delér med 1,3 miljoner följare på Instagram tillsammans med sin man, den tidigare skidåkaren och Youtubern Jon Olsson Delér i solskenet i staden Jeddah i västra Saudiarabien och höjde landet till skyarna. Inlägget var sponsrat av regimens turistbyrå Visist Saudi. Det tog ett fåtal minuter innan kommentarerna vällde in och människor upprördes. Medan Janni Olsson Delér varvade bilder på amerikanska pannkakor med jordgubbar, minareter och stadsmiljöer i Jeddah undrade följarna varför hon struntade i mänskliga rättigheter. Den starkaste kommentaren löd: ”Vad är nästa inlägg, att ni åkt och varit publik på en massavrättning?”. Känslorna svallade.

Annons

Att Saudiarabien jobbar med att bjuda in både influencers och stora stjärnor till landet för att tvätta bort bilden som en diktatur med massavrättningar och kraftigt beskurna rättigheter för kvinnor är inget nytt. Senast i november förra året ställde svenska duon Rebecca & Fiona in en spelning på en musikfestival i Riyadh. De flesta andra stjärnorna som var bokade dök upp och fick gissningsvis en riktigt stor summa pengar för besväret. Samtidigt fick Saudiarabien den värdefulla PR-effekten av att vara ett land dit heta artister åker för att spela på moderna och coola festivaler.

Influencers är Snövits styvmor

Det är kanske dags att lansera ordet diktaturskam för alla de med digital makt som lockar följare att lägga sin semester i vackra diktaturer?

Men kan vi begära av influencers att vara godhjärtade? I så fall hade de väl jobbat på Röda korset, inom sjukvården eller möjligtvis som diakoner inom kyrkan och inte tagit en enda selfie? Men då hade de ju heller inte varit influencers. Influencers är Snövits styvmor i modern tid. I stället för att fråga spegeln på väggen vem som är vackrast landet, publicerar de en perfekt filtrerad selfie. När den digitala spegeln inte ger ett tillfredsställande svar utan skriker att av ilska för att de saknar moral, blir influencers lika upprörda som styvmodern blev när Snövit plötsligt stal förstaplatsen bland skönheter.

Annons

Om de här aningslösa influencerna nu har hundratusentals och ibland flera miljoner följare, så är det ju där problemet i fråga ligger. De tjänar pengar på sitt följarantal och kan därför fortsätta att resa och uppföra sig precis som de vill.

Jag är fullständigt allergisk mot folk som tar sig friheten att försöka uppfostra andra människor. Men det finns mängder av Prussiluskor i kommentarsfält. Det enda man själv kan gör är att försöka leva som man lär.

I stället för att skriva hatiska kommentarer till influencers i hopp om att lära dessa en läxa, kan man göra något ännu mäktigare – nämligen trycka på avföljarknappen. Om följarantalet dalar, blir det svårare att försörja sig genom att flyga kors och tvärs över jorden, festa i pandemitider, trampa snett när Ukraina blir bombat eller få pengar av en diktatur för att göra reklam.

Att något så irriterande kan åtgärdas med vanlig konsumentmakt.

Extrabonus: ingen behöver ge sig ut i kommentarsfält med hat.

Annons