Trendar: Bokrecensioner Kändisar Musik Film och tv Litteratur Teater Se ''Vad är grejen med?''

Fråga bibliotekarien

09 sep, 2015
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
bibliotekarien-tipsar

Ibland säger man att en del böcker ”förändrat” världen. Har du något eller några förslag på sådan läsning?

Absolut – om du kan tänka dig att gräva i arkiven. Dagens litteratur – hur storslagen den än är – förändrar sällan mer än utseendet på sina ägares bokhyllor eftersom samtidens världsomvälvande händelser snarare publiceras i snabbare medier som tv, tidningar och internet.

Den roliga boken Böcker som förändrade världen: de 50 viktigaste böckerna genom tiderna av Andrew Taylor presenterar ett gäng av historiens viktigaste böcker. Vad sägs till exempel om Vägledning inom geografin av Ptolemaios, Allmän teori om sysselsättning, ränta och pengar av John Maynard Keynes och En anatomisk studie av hjärtats och blodets rörelse hos djur av William Harvey?

Nä, jag tänkte väl det. En tröst är att boken även listar skönlitterärt evighetsgodis som Madame Bovary av Gustave Flaubert, 1984 av George Orwell och JK Rowlings Harry Potter-epos. Den senare förtjänar sin plats bland de exklusiva världsförändrarna på grund av sina groteska försäljningssiffror som revolutionerade en hel bokbransch, men också för att den påverkade en hel generations läsvanor. Vilket får mig att fantisera om att nästa upplaga av Böcker som förändrade världen… innehåller ett kapitel om – just det – Zlatanboken.

Jag har fyllt 38 år och känner mig uttråkad. Det är egentligen inget fel på mitt liv, jag har en trevlig man och två snälla barn och ett jobb som är hyfsat roligt. Men nu har allting plötsligt börjat kännas jämntjockt och jag fick en otäck känsla: Kommer det aldrig mer att hända någonting nytt i mitt liv? Finns det något att läsa som kan få mig att känna att jag lever igen?

Det fina i litteraturen är att saker händer utan att de händer. Under en helg när jag klämde fem romaner besökte jag tre länder, två tidsåldrar plus en hittepåvärld full av magiska drakar. Jag var fullständigt åksjuk av alla intryck fast jag egentligen bara hade legat i sängen med en påse chips. Böcker kan ju ge upplevelser som fungerar som ställföreträdande verkligheter när ens egen går lite på rutin. Med andra ord kan du alltid lita på att saker händer – bara du skaffar en rejäl bokhylla. Några akuttips kan man ändå behöva, så vad sägs om lite igenkänning i form av medelåldersångest? Läs till exempel Hans Koppels svartsynta humorpärla Vi i villa och träffa reklamaren Anders som lever ett stillsamt förortsliv med familj, innebandy och älskarinna. Anders liv borde vara komplett men liksom du är han missnöjd och börjar därför utsätta sina villagrannar för underbart vedervärdiga hyss.

Eller fnissa åt roliga Solja Krapus Mogen för skrubben om den tillknäppta högstadielärarinnan Eva-Lena som älskar färgen beige och blir inlåst i skolans kopieringsrum en kväll då hon egentligen borde vara hemma och laga laxfjärilar åt familjen. För första gången på länge tvingas Eva-Lena tänka på sig själv och där i det hemska kopieringsrummet omvärderar hon sitt liv (medan hon bajsar i papperskorgen).

Och missa inte Anna Fredrikssons Lyckostigen, en relationsroman om en olycklig tonårsmamma som kammar hem storvinsten på lotto. För pengarna köper hon en exklusiv vindsvåning – i fastigheten där hennes exmake bor…

Vilka är dina egna största läsupplevelser och har de påverkat dig på något sätt?

Jag är övertygad om att min kroniska magkatarr härrör från min första riktigt stora läsupplevelse, Richard Adams klassiker Den långa flykten. Att läsa denna storslagna äventyrsberättelse om en flock kaniner som hotas av människornas framfart och tvingas fly för sitt liv var nämligen som att svälja en handgranat av känslor. Boken liksom briserade inuti min åttaåriga kropp och fick magen att knyta sig och tårarna att välla fram. ”Man ska väl inte gråta av böcker”, brummade min jordnära pappa och försökte peta olyckstingesten ur min hand varpå jag hulkande pep: ”Men pappa – jag blir glad av att gråta!”

Sedan dess har böcker med hög snyftfaktor varit min främsta källa till litterär njutning och nu senast Jeanette Wintersons självbiografi Varför vara lycklig när du kan vara normal? som är rena ravepartyt för grinollar.