Ny rapport: Detta gör svenska kvinnor helst på nätet
Vilken sociala medier-app använder du allra mest? Förmodligen än svaret på den frågan Instagram.
Internetstiftelsens årliga rapport, ”Svenskarna och internet”, visar nämligen att bildappen stuckit iväg rejält i popularitet. Enligt ny statistik rör det sig om den största ökningen någonsin bland svenskarna, från en daglig användning på 31 procent till 38 procent. Som tidigare rapporter också slagit fast är majoriteten av användarna kvinnor, med en procentsats på 68 procent jämfört med männens 53 procent.
Vi konsumerar också allt fler podcasts, men utan att för den sakens skull lyssna mindre på internetradio. Framgångspodden, P3 Dokumentär och Skäringer & Mannheimer är några av de podcasts som just nu är populärast i landet. Dock så vill vi inte konstant ha poddar i lurarna. Av de som tillfrågats var det bara 8 procent som dagligen lyssnade på podcasts.
Inte helt förvånande är tv-underhållning störst i våra surfplattor och telefoner. Alla deltagare under 45, utan undantag, använder Youtube som videotjänst. Däremot kniper Netflix förstaplatsen bland alla streamingtjänster.
I studien deltog över 2 500 personer. Av dem var 51 procent kvinnor och 49 procent män.
Vill du läsa rapporten i sin helhet? Här kan du ladda ner den!
Foto: IBL//Shutterstock
Källa: Svenskarna och internet 2018