Han jobbmejlade som kvinna i två veckor: "Jag var i helvetet"
Vilket namn du skriver under ditt mejl med – snarare än vad som faktiskt står i mejlet – har stor betydelse för hur du blir bemött. Detta fick den amerikanske skribenten Martin Schneider erfara när han under två veckors tid bytte e-postsignatur med sin kvinnliga kollega Nicole Hallberg.
Experimentet började egentligen som ett misstag. Martin och Nicole jobbade på ett bemanningsföretag som bland annat erbjöd rådgivning kring att skriva CV. Deras chef hade länge klagat på att det tog Nicole för lång tid att jobba med klienter.
Martin hade antagit att det gick snabbare för honom eftersom han hade mer erfarenhet. Men en dag råkade han skicka iväg ett mejl till en manlig klient med Nicoles e-postsignatur.
”Vi mejlade fram och tillbaka och han var helt omöjlig. Oförskämd, avfärdande, ignorerade mina frågor. Jag började tröttna på hans skit när jag la märke till något. Tack vare vår delade inkorg hade jag kommunicerat som ‘Nicole'”, skriver Martin Schneider på Twitter.
Han bytte då till sin egen signatur och klientens beteende förbättrades omedelbart.
”Positivt mottagande, tackade mig för mina förslag, svarade snabbt och tyckte att jag ställde ‘bra frågor!’ Han blev en mönsterklient”, skriver Martin Schneider.
Efter denna upptäckt bestämde sig kollegorna för att byta e-postsignatur under två veckor – något Martin beskriver som en mardröm:
”Jag var i helvetet. Allt jag frågade eller föreslog ifrågasattes. Klienter jag tidigare kunnat hantera i sömnen var nedlåtande. En frågade om jag var singel.”
Hans kollega Nicole hade istället sitt livs mest produktiva jobbvecka.
”Jag insåg att anledningen till att det tog längre tid för henne var att hon tvingades övertyga klienterna om att respektera henne. Jag var inte bättre på mitt jobb än hon – jag hade bara en osynlig fördel”, konstaterar Martin.
Nicole Hallberg har även skrivit om sin syn på händelsen i en krönika där hon bland annat avslöjar att hennes chef hade varit tveksam till att anställa henne från första början.
Anledningen? Han tyckte att de alltid haft så ”kul” på kontoret och ville inte att ”atmosfären skulle förändras”.
Källa: Attn.com
Foto: Twitter.com, Shutterstock