Trendar: Se ''Dagen som förändrade allt'' Mitt liv Livet med barn Kärlekshistorier BUP-upproret Våld i nära relationer

Här uppfyller Mélanie sin dröm – efter gilla-kampanj på Facebook

15 mar, 2017
AvHenrik Högström
Melanie startade en Facebook-kampanj för att visa att människor med Downs Syndrom kan göra mycket. Tack vare den har hennes dröm om att få presentera vädret i TV gått i uppfyllelse.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Premiär som väderpresentatör på France 2

Foto: FacebookMélanie Ségard lanserade i februari en kampanj på Facebook . På sin Facebooksida ”Mélanie peut le faire” (vilket ungefär betyder: Melanie kan göra det, reds anm)  berättade hon om sin dröm att få presentera vädret i TV. I kampanjen förklarade Mélanie, som har Downs syndrom, att hon ville visa att även personer som är annorlunda kan göra mycket.

– Och det vill jag visa i TV.

Kampanjen stöttades av välgörenhetsorganisationen Unapei. De menade att Mélanie var en bra ambassadör för ett samhälle där alla inkluderas och får ta plats. Kampanjen gick ut på att om sidan fick 100 000 likes så skulle Mélanie få drömmen uppfylld. Men det var många fler än så som ville se henne i rutan. Mer än 200 000 personer tryckte tummen upp och gensvaret var enormt. Mélanie Ségard fick berätta om sin dröm i både radio och TV och på tisdagen 14 mars fick hon göra debut i France 2.

Annons

– Nu har jag gjort det. Nu är jag äntligen en väderflicka, skriver hon på Twitter efter debuten.

– Tack till alla och stora kramar till hela världen.

Läs även 

7 inspirerande kvinnor som kämpar för att världen ska bli bättre

Feminas chefredaktör: ”Alla borde vara feminister”

Annons