Trendar: Se ''Dagen som förändrade allt'' Mitt liv Livet med barn Kärlekshistorier BUP-upproret Våld i nära relationer

Motreaktionen till Black friday – företagen som skänker pengar

17 nov, 2020
FotografTT.
Den 27:e november är det dags för konsumtionshögtiden Black friday, där många butiker stoltserar med stora reor och specialpriser.
Samtidigt finns det de som väljer att gå i motsatt riktning, och i stället för rabatter behåller fullpris – och skänker pengar till välgörenhet i stället.
– Vi vill vara en motpol till den konsumtionshets som uppstår i och med Black Friday, säger Amanda Westerbom, medgrundare till Estrid.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Ida Östensson om varför hon är feministBrand logo
Ida Östensson om varför hon är feminist

Fredagen den 27.e november är det Black friday, en specialdag importerad från USA där många butiker väljer att drastiskt sänka sina priser, och många ger sig ut både i affärer och på nätet i jakt på specialerbjudanden, fynd och – i många fall – prisnedsatta julklappar.

Men medan de flesta butiker hakat på Black friday-trenden och har reapriser just den dagen, väljer vissa att gå mot strömmen och i stället lägga fokus på något annat än konsumtion.

Rakningsmärket Estrid har gått ut med att de inte kommer ha några nedsatta priser, utan i stället skänka all vinst de får in under Black friday till välgörande ändamål. Initiativet, som kallas Give back friday, kommer ge pengar till The Fawcett society som jobbar för jämställdhet.

Vi vill vara en motpol till den konsumtionshets som uppstår i och med Black Friday. Vi uppmuntrar kunder att fatta medvetna och långsiktiga beslut under helgen. Att få skänka dagens vinst till Fawcett Society är något vi är otroligt tacksamma att kunna göra, det tackar vi våra kunder för, säger Amanda Westerbom, medgrundare av Estrid.

Annons

The Body Shop vill stoppa våld i nära relationer

Även The Body Shop väljer att satsa på Give back friday. I hudvårdskedjans butiker kommer man i stället för att sätta upp rabattpriser, visa statistik kring våld i nära relationer. På en av The Body Shops bilder som sprids inför Black friday står det: ”När din pojkvän slår, hotar eller våldtar är varje fredag svart”.

The Bodys Shops budskap på Black friday.

Kampanjen är i samarbete med ungarelationer.se, och företaget har som mål att dra in 250 000 kronor till välgörenheten.

– Att The Body Shop använder Black Friday till att istället så tydligt synliggöra ett utav våra största samhällsproblem - mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer - är oerhört viktigt och betydelsefullt. När det kommer till hållbara långsiktiga CSR-samarbeten så handlar det inte bara om donationer och finansiering, minst lika viktigt är folkbildning och informationsspridning, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter som driver ungarelationer.se.

Läs mer:

Kvinnorna i krogbranschen berättar: Så trakasseras vi sexuellt på jobbet

Forskaren om sexismen i krogbranschen: Som att gå till jobbet och möta grottmän

Michelle Obamas möte med Melania – trots ilskan mot Trump

Annons