Polarn O. Pyrets bild får kunder att rasa: "Sexualiserande"
Barnklädesbutiken Polarn O. Pyret publicerade den 4 november en bild ur sin nya Partykollektion på Facebook. ”Härliga material och klassiker med en twist. Har du hittat någon favorit från vår senaste kollektion än?”, frågade de sina kunder.
Men företaget fick snabbt många besvikna kommentarer på bilden.
”Alltså, när alla andra kedjor går (vissa med väldigt små steg, förvisso) mot mer lekfulla, könsneutrala barnkläder där lek och färg är i fokus klampar pop åt rakt motsatta hållet. Vad händer? Ett ledset barn (i faktiskt lite Lolita-pose) som utstrålar rädsla? Jättetråkigt och märkligt!”, skriver en person.
Läs även Föräldrar rasar mot H&M för ”sexiga” flickshorts – nu svarar de på kritiken
Flera andra menar på att flickan är för sminkad och att hon har uttryck som påminner om vuxna människor.
”Ni har alltså stylat, sminkat och poserat upp ETT BARN som en vuxen kvinna för att sälja barnkläder?”, skriver en kritiker.
Av de totalt 284 personer som reagerat på bilden har 80 stycken använt en negativ reaktion, och den absoluta merparten av kommentarerna är också negativa.
Men alla har inte vänt sig emot bilden. Flera tycker att både den och kollektionen är fin, och vissa frågar sig varför allt måste vara könsneutralt och varför barn alltid måste skratta och vara glada på bilderna.
”Måste barn alltid alltid vara glada? Jag tycker det är konstigt att våra barn måste framställas som glada små varelser hela tiden när de också har känslor, och inte är glada hela tiden. Jag tycker det är sunt att visa register”, skriver en person.
”Jag går tvärtemot strömmen i detta kommentarsfält men enligt mig är detta den snyggaste kollektionen pop nånsin gjort!”, skriver en annan.
Läs även Yoga Girls öppna brev till dottern: ”Må hon aldrig räkna kalorier eller ha ångest över sin kropp”
Nanna Hedlund har varit vd på Polarn O. Pyret i två år. Hon säger att butiken genomgår ett förändringsarbete och att de förväntat sig blandade reaktioner.
– När man gör ett förändringsarbete som vi gjort och som vi även ser positiva resultat av nu – så reagerar alla olika. Det måste man få göra och vi lyssnar såklart men står också väldigt stabilt i den väg vi valt, säger hon till Metro.
På kritiken om att ”barn ska vara barn” svarar hon:
– Vi vill vara ett inkluderande alternativ för alla barn, oavsett vilken stil man föredrar. Barn kan få vara barn på många olika sätt – alla är olika och gillar också olika – och vi vill inte lägga någon värdering i vilken stil våra kunder föredrar, säger hon till tidningen, och fortsätter:
– Vi kommer att fortsätta att göra kläder som går att leka i – med stort fokus på kvalitet, hållbarhet, barnsäkerhet, bekvämlighet, bra passform och fina detaljer.