Sexistisk reklam förbjuds i kollektivtrafiken
Nu följer vi städer som London och Trondheim och tar ett stort steg mot sexismen i samhället. Idag, torsdag, beslutade Trafiknämnden i Stockholm att man ska införa riktlinjer mot sexistisk och rasistisk reklam i Stockholms kollektivtrafik.
Läs också: #MeToo utsedd till årets viktigaste person av Time
Reglerna, som börjar gälla redan nästa år, ska skrivas in i avtalen med de utomhusbolag som Stockholm stad har samarbeten med, bland annat Clear Channel och JCDecaux.
De reklamer som anses bryta mot de nya riktlinjerna måste tas ned inom 24 timmar. Det blir upp till Trafikkontoret att avgöra huruvida en reklam är sexistisk eller rasistisk eller inte. Vad påföljderna blir för den som inte tar ned sin reklam inom 24 timmar är ännu inte bestämt.
– Vi har ansvar ett antal utomhusytor som vi upplåter till reklam och ser också ett ansvar i att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de upplever som kränkande eller stötande. Vi har valt att inkludera branschens riktlinjer i avtalen med reklambolagen, dock med ett tillägg gällande rasistiska reklambudskap. Som politiker känner jag att vi har ett extra ansvar för att invånarna ska känna sig trygga och inte utsätts för kränkande beteenden eller information. I synnerhet i ljuset av den debatt som varit de senaste veckorna, i samband med #metoo, säger Daniel Helldén, MP, till Resumé.
Läs också: Genusforskaren: Så kan #metoo bidra till att minska sexuella trakasserier
VD:n: ”Farligt med sådan populism”
Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson har tidigare kritiserat pratet om ett förbud och hänvisat till att det skulle inskränka på yttrandefriheten.
– Sverige är nog det land som har minst könsdiskriminerande reklam i världen. Det räcker med att besöka våra grannländer för att se betydligt mer. Det är farligt att åka omkring och fäktas med sådan här kortsiktig populism. Ytterst handlar det om yttrandefriheten, sade Anders Ericson i en intervju med DN tidigare i år.
KLART: Sexistisk och rasistisk reklam förbjuds i kollektivtrafiken i Stockholm.https://t.co/7cL12KP67E pic.twitter.com/CfiMpK31iB
— Expressen (@Expressen) 2017 juovlamánnu 14
Idag är det Reklamombudsmannen sm har som ansvar att se till att Internationella handelskammarens befintliga riktlinjer mot sexism i reklam följs, Det görs efter tre kriterier:
1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (objektifierande reklam).
2. Reklam som visar en stereotyp bild av könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.
Källa: Resumé Foto: Twitter/Expressen
Artikeln publicerades först på MåBra.