Här är den nya trendmaten!
Nästa år vill vi äta blommor, hampa, seitan, manaeesh och heme.
Hursa?
Jo, det verkar som att nästa års mattrender i Europa sneglar på mat från Asien och Mellanöstern, vegetariskt protein och köttersättningar. Det visar Uber Eats Foodcast för 2019, en undersökning som baseras på vilka sökningar som ökar mest i deras app. Inte mindre än 191 miljoner sökningar har analyserats, varav 708 138 i Sverige, mellan maj och november i år.
På restaurangerna runt om i Europa kommer det under 2019 alltså att vara blommor i maten – om trendspaningen slår in. Om man går in och tittar på de sökningar som gjorts i Sverige ser man att vi inte är lika intresserade av flora i middagen. Däremot kan man se tydlig dragning åt vegetariskt, asiatiskt och mat från Mellanöstern, vilket liknar strömningarna i övriga Europa. Vi söker framför allt på tofu, vitlök och miso men också på bibimbap, tahini, sriracha och kimchi.
Det är också tydligt att den veganska trenden håller i sig, men vi har bytt ingredienser vi är intresserade av, förmodligen för att de veganska alternativen ökar i antal.
– I år ser vi tydligare än någonsin en ökning av samhällsmedvetna matval och att vegansk mat blir allt mer mainstream – från att endast representera några få procent av befolkningen till att bli ett livsstilsval för miljontals människor i flera länder, säger Henrik Berglin, Operations Manager på Uber Eats i Sverige i ett pressmeddelande.
Något som däremot minskar i populäritet är clean eating, som varit en stark trend, med favoriter som till exempel matcha och aloe vera.
De vanligaste matsökningarna i Sverige 2018:
- Tofu
- Vitlök
- Miso
- Veganskt
- Bulgur
- Hummus
- Bibimbap
- Tahini
- Tryffel
- Sriracha
- Acai
- Kimchi
- Quinoa
- Ingefära
- Pho
- Kokos
- Honung
- Sjögräs
- Agave
- Kombucha
Det här sökte vi mindre på 2018 än 2017:
- Glassrullar (Rolled Ice Cream)
- Cold brew (det varma kaffets återkomst)
- Matcha
- Jackfruit
- Aloe vera
Foto: Shutterstock