00-talet är tillbaka – modeexperten om den nya trenden vi älskar att hata
Alla har vi förmodligen haft stilperioder vi helst skulle vilja glömma. Ni vet när man i efterhand blickar tillbaka och inte för sitt liv kan förstå hur man kunde visa sig offentligt i vissa plagg. För mig inföll den perioden under sent 90-tal och tidigt 00-tal då jag själv var i sena tonåren och gladeligen gick omkring i minikorta kjolar och klänningar, bar mage och jeans med orimligt lågt skuren midja. Nu kan jag inte låta bli att ta fram skämskudden när jag bläddrar igenom mina gamla fotoalbum (på den tiden framkallade man ju faktiskt bilder och satte in i album!). Därför var det med skräckblandad förtjusning jag kollade igenom bilderna från vårens visningar och fick se 00-talets mode göra comeback. Vid närmare eftertanke var det mest med skräck och inte med särskilt mycket förtjusning.
Vad är det då vi kan vänta oss av vårens mode? Räkna exempelvis med minikorta (eller snarare mikrokorta) kjolar, cargobyxor, tajta tubtoppar, capribyxor och jeans med låg midja. Även när det gäller vårens accessoarer finns en tydlig koppling till 00-talets modebild med tajta choker-halsband, magkedjor som dinglar på höfterna och väskmodeller som hämtade från år 2000. Och naturligtvis ska de mikrokorta kjolarna helst bäras tillsammans med en magkort topp. Är det någon som blir peppad?
När självaste Chanel, som är sinnebilden för det franska tidlöst eleganta modet, visar upp en kjol med lågt skuren midja där troskanten är väl synlig, i kombination med en kort tajt topp, magkedja och chokerhalsband så vet man att det tidiga 00-talet är tillbaka – och det med besked. Men för min egen del känner jag mest olust över tanken på att hämta inspiration från stilförebilder som Paris Hilton, Lindsay Lohan, Britney Spears, Nicole Richie och Christina Aguilera.
Visst är det lätt att romantisera retromodet men nog finns det väl ändå mycket charm i såväl sextiotalet med a-linjeformade klänningar och knähöga stövlar, som sjuttiotalet med coola utsvängda brallor och åttiotalet med powerkostymer och markerade axlar? Däremot har jag otroligt svårt att se någon som helst charm i 00-talets modebild. Kanske är det helt enkelt så att man per automatik ogillar det mode som rådde när man själv var ung. Jag lutar dock mer åt förklaringen att 00-talet faktiskt bjöd på en ovanligt smaklös stilbild.
Jag som har passerat 40 och fött två barn är inte särskilt peppad på att bära magkort tröja ihop med low cut-jeans. Så jag funderar över vilka kvinnor som är tänkta att köpa de här plaggen och inser snart att jag själv inte längre tillhör den målgrupp som modeskapare fokuserar på. Istället är det Gen Z (personer födda ca 1996-2012) som modeskaparna nu har i siktet. Gen Z är generationen som inte har upplevt en värld utan internet eller sociala medier och som sedan barnsben är vana vid att klicka, kommentera och dela. Att TikToks satsning #TikTokFashionMonth under september 2021 fick 5,5 miljarder (!) visningar säger en del om den yngre generationens intresse för mode och trender. Enligt Forbes står Gen Z dessutom för 40 % av den globala konsumtionen vilket säger ännu mer om varför de är så pass intressanta som marknadssegment. Så att inte tillhöra målgruppen för det nya modet börjar plötsligt kännas rimligt. Och det infinner sig faktiskt en lättnad när jag inser att det inte är meningen att jag ska bära dessa kläder. För som tur är behöver man ju inte haka på alla nya trender, och den här gången avstår jag gärna.
Vill du ha en riktig nostalgitripp? Fortsätt då scrolla nedåt och se hur gränserna mellan 2022 och 2002 års mode suddas ut, och låt dig inspireras (eller avskräckas?) av dåtidens främsta stilförebilder.