66 år gamla skorna gör succé på nytt – berättelsen bakom
De är skorna på allas läppar (och önskelistor). Lika helrätta att bära till jeans och skjorta som till den lilla svarta. På semestern passar de även till shorts och en randig blus. Eller varför inte en mjuk kabelstickad tröja i kashmir? Vad vi talar om? Chanels klassiska (och älskade!) slingbacks.
Gabrielle, Coco, Chanel introducerade de tvåfärgade, slingback-pumpsen redan 1957, alltså för 66 år sedan. Skorna utvecklades i samarbete med den franska skospecialisten Massaro och har sedan dess omarbetats av de kreativa cheferna Karl Lagerfeld och Virginie Viard, med olika klackhöjder, varierande remmar och, inte minst, en mängd färgställningar.
Karl Lagerfeld introducerade dessutom Chanels platta ballerinalook för snart 40 år sedan, 1984.
Under årens lopp har den klackade slingback-designen varit högt älskad och välanvändaav såväl Hollywood-stjärnor och supermodeller, och ja, än i dag, är skorna fortfarande en av Chanels allra mest eftertraktade ”heroes”, en så kallad hjälteprodukt.
Medan många stjärnor drar sig mot den ursprungliga färgkombinationen: beige och svart (den allra snyggaste, enligt oss), packade skådespelerskorna Lily-Rose Depp och Brie Larson ner varsitt par läckra helsvarta till filmfestivalen i Cannes i våras.
Andra stjärnor som gärna bär slingbacksen är Rihanna, Alexa Chung och svenska Elsa Billgren
Smarta designen bakom Chanels skor
Och precis som så ofta då det kommer till Chanels design har inget lämnats åt slumpen. De tvåfärgade slingbacksen är designade för att dels förlänga benet (via den nudefärgade nyansen) och dels förkorta foten, via den svarta tån. Genialt, i all sin enkelhet.
Chanels slingbacks håller säsong efter säsong och de går aldrig riktigt ur modet. Dessutom går de att köpa både nya – och på vintagemarknaden. Allt beroende på plånboksstorlek.