Därför är 31 år gamla väskan populärare än någonsin just nu
Vi har sett den på kungligheter och kändisar. Prinsessan Diana hade en, liksom hennes svärdotter, prinsessan Catherine ”Kate” av Wales. Men, trots dess kungliga status, bärs väskan också av kvinnor med en betydligt mer avslappnad stil, som Alexa Chung, exempelvis. Kort sagt: den här väskan passar alla stilar!
Men, vad är det då för väska vi talar om egentligen? Jo! Le Pliage från Longchamp. En nylonväska som kommer i många olika färgställningar – och storlekar.
Le Pliage har 31 år på nacken, men den är fortfarande en av de mest sålda och populäraste väskorna i världen – du ser (minst!) en på varje flygplatsterminal, varje kontor och varje gym. Men, varför är den så poppis just nu? Trots att den är så pass klassisk och preppy har den, de senaste åren, blivit en riktig Gen Z-favorit. TikTok-influencers har, bland annat, förklarat att det är den ultimata ”bokväskan” för studenter. Dessutom har den beskrivits vara en ”nybörjardesignväska”. Detta tack vare sin tillgängliga prisbild. För närvarande har ”Longchamp Pliage” hisnande 41,2 miljoner inlägg på sociala medier-plattformen, vilket till och med är mer än Adidas populära sneaker Gazelle.
Historien bakom Longchamp
Longchamp grundades efter andra världskriget i Paris. Då slog fransmannen Jean Cassegrain upp en butik och började sälja lyxiga läderaccessoarer. På den tiden använde han gärna lädersorter som i dag är mer kontroversiella – som krokodil- och ödleskinn. Jean inspirerades av den franska kvinnan på språng, och blev snabbt en populär väskmakare.
Le Pliage, märkets storsäljare, såg dock dagens ljus först många år senare. 1993 designade Jeans son och arvinge, Philippe Cassegrain, den ihopfällbara väskan. Han inspirerades av japansk origami, och tanken med väskan var att den skulle vara enkel att förvara när den inte användes. Handtagen och detaljerna gjordes i märkets typiska läder, men resten av väskan skapades av slittåligt nylontyg. En smart strategi: detta gör nämligen väskan närapå viktlös. Pliage betyder, för övrigt, just ”hopfällbar” på franska.
Men, åter till väskans nyfunna popularitet... I januari rapporterade märket att det hade uppnått en 44-procentig ökning jämfört med föregående år. 2023 sålde man mer än man någonsin gjort tidigare. Och man kan tacka den unga publiken.
Bland andra Kate Moss dotter Lila Moss samt en hel rad skådisar från Netflix-succéer som Joe Locke och Kizzy Edgell från Heartstopper, Indien Amarteifio från Bridgerton och Natalia Dyer från Stranger Things. Väskan har också synts i populära serien Emily in Paris.