Därför bär så många en vit bandana under Fashion Week
Den klassiska scarfen som gjorde succé under 90-talet är tillbaka och kommer inte bara att synas på modemedvetna besökare, utan även på catwalken, på designers och på Instagram under modeveckan i New York.
Bandanan är del av en kampanj som går under namnet #tiedtogether. Kampanjen startades av publikationen Business of Fashion som uppmanar alla, både designers, fotografer, bloggare och personer som inte kan besöka modeveckan att bära bandanan för att tillsammans ta ställning för solidaritet, enighet och inkluderande. Bandanan är inte ett politiskt statement, utan snarare ett uttryck för humanitet.
Läs mer: IKEA säljer mattor gjorda av syriska flyktingar – ger hundratals kvinnor jobb
”Bär en vit bandana som ett tecken till världen att du tror på mänsklighetens gemensamma band – oavsett ras, sexualitet, kön eller religion”, skriver Imran Amed, grundare och chefredaktör för Business of Fashion.
Kampanjen fick sin början under Tommy Hilfigers visning i Los Angeles då modellerna bar en vit bandana knuten runt armen när de gick på catwalken. Flera andra designers har valt att anamma kampanjen, bland andra Diane von Furstenberg, Phillip Lim, Prabal Gurung och Thakoon, och vi är säkra på att allt fler kommer att pryda sina outfits med detaljen under de internationella modeveckorna.
Läs mer: 7 inspirerande kvinnor som kämpar för att världen ska bli bättre
Inspireras av Business of Fashions stylingknep:
Foto: Business of Fashion