Därför har H&M raderat alla inlägg på Instagram
H&M Group består idag av ett helt mode-universum där flera varumärken ingår – H&M, H&M Home, Arket, & Other Stories, Cos, Weekday och Monki.
I dagarna kom nyheten att Afound, som tidigare varit en del av klädjätten, lägger ner då efterfrågan varit för dålig. Afound var en outlet-butik där flera exklusiva varumärken såldes till reducerade priser – en butik som alltså kommer avvecklas och stänga igen inom kort.
H&M har raderat alla bilder på Instagram
Och nu hintar H&M om ännu en stor nyhet. På deras globala instagramkonto, med över trettio miljoner följare, har alla inlägg raderats. Profilbilden har bytts ut till en grön bild med H&Ms logga – och en text som hintar om 12 september 2024.
Så, vad är det H&M hintar om? Enligt en artikel i Business and Fashion har H&Ms nya VD Daniel Ervér sjösatt en ny strategi för att möta konkurrensen från andra fast fashion-varumärken, bland annat kinesiska Shein. H&M ska, enligt artikeln, ge kunderna en bättre shoppingupplevelse framåt och positionera sig inom en bredare prisklass. Flera butiker renoveras just nu och H&M har som mål att bli klimatneutrala år 2040.
– Vi vill bli snabbare. Men vi vill inte att kunderna använder plaggen färre gånger. Det är en del av en hel omvandling, sa H&Ms VD Daniel Ervér tidigare när han pratade om konkurrensen inom fast fashion.
Vad händer 12 september 2024?
Och 12 september? Ja, då väntas H&M lanserar en höstkollektion som ska, enligt Business and Fashion vara ett första steg i den nya riktningen.
När Femina kontaktar H&M svarar de kryptiskt.
– Det händer mycket spännande på H&M nu under hösten, mer info kommer inom kort, säger Cecilia Alpstig, presskontakt på H&M.