Det här halsbandet från 90-talet är tillbaka
Det långa svarta halsbandet gjort av läder eller sammet var en av 90-talets mest populära accessoarer. Det pyntades med olika typer av hängen – kanske en ädelsten eller ett hjärta – och bars både till vardags och till fest.
Nu kan det vara dags att plocka fram det älskade smycket på nytt. Det menar iallafall Harpers Bazaar som noterat att halsbandet plockats upp av flera av de stora modehusen. I flera fall paras det långa hänget ihop med riktigt eleganta skräddarsydda kostymer.
I januari visade den franska haute couture-designern Alexandre Vauthier upp inte en utan två olika varianter av halsbandet i sin vår/sommar-kollektion. Formen på smyckena är densamma – ett långt tunt snöre med ett stort bönformat hänge – men materialen skiljer sig åt.
En minimalistisk variant med dubbelt snöre och grön sten stylades tillsammans med en figursydd svart kostym på den Uruguayanska modedesignern Gabriela Hearsts visning tidigare i år.
Smycket började leta sig in på modevisningarna redan under hösten. Tom Ford valde ett svart lädersnöre tillsammans med ett stort guldigt hänge.
Retrotrenden stor bland unga stjärnor
Kanske har modehusen inspirerats av Gen Z:s kärlek för 90-talsmodet som de senaste åern har fått ett ordentligt uppsving på plattformar som Tiktok. Snörhalsbandet har även burits av flera unga stjärnor – bland andra popstjärnan Sabrina Carpenter i musikvideon till låten Espresso och av skådespelaren Nicola Coughlan, känd från tv-serien Bridgerton, på omslaget av Teen Vouge.