Femina möter Viktor & Rolf: “Vi har ingen kändisfetisch”
Viktor & Rolf är mest kända för sina avantgardistiska haute couture-visningar och den ikoniska parfymen Flowerbomb. Men när designerduon nu fyller 30 år är det ett gäng nya glasögon som står på menyn.
– Vi har båda glasögon så det är väldigt personligt, säger Rolf Snoeren.
– Inget är så petigt som att designa glasögon, varenda millimeter har betydelse. Men det är också något vi gillar med att göra glasögon, säger Viktor Horsting.
Vad är skillnaden mellan att skapa coutureklänningar och glasögon?
– Oavsett vad vi designar börjar vi alltid med en liten historia som vi sedan visualiserar, säger Rolf Snoeren.
Vilken historia använde ni er av här?
– Vi utgick ifrån att vi ville ha en ros som symbol, för den är väldigt couture, väldigt feminin och den är också en symbol för doft, något som alltid varit viktigt i vårt universum. Sen använde vi en nederländsk tradition där vi doppar en barnsko i silver för att bevara minnet av barnet. Det är lite som att frysa tiden, så genom att doppa den här rosen i silver hedrar vi den traditionen, säger Viktor Horst.
Hur ska man tänka när man väljer glasögon?
– Det beror helt på. Har du dem för att det är kul eller måste de vara funktionella? Vilken stilnivå är du ute efter? Men stil, skulle jag säga, är alltid viktigt! säger Viktor Horsting.
Och hur bidrar glasögon till stil?
– Det första du tittar på är någons ögon, så glasögon blir en integrerad del av ansiktet, de blir en del av en persons karisma, säger Rolf Snoerer.
Vad inspirerar er?
– Att ta sånt vi känner till och försöka se på det ur ett nytt perspektiv. Det kan vara allt från att vända saker upp och ner till mindre gester som att rama in något. Vad kan du göra för att göra något välbekant lite mindre välbekant? säger Rolf Snoeren.
– Våra klänningar från januarikollektionen är ett bra exempel på det, säger Viktor Horsting. Där utgick vi från någonting välbekant, men behandlade det på ett helt annat sätt.
Då sköts vackra tyllklänningar ur position och hamnade på sniskan, horisontellt eller helt upp och ner och kollektionen väckte stor uppmärksamhet.
Ni kommer ju från konstvärlden, hur hör mode och konst ihop?
– Du kan göra en konstig klänning och ställa ut den på ett museum så är den konst. Det är inget vi inbillar oss att vi gör, men vår position inom modevärlden säger något om de konstnärliga ambitioner vi har. Det vi gör är konstverk, men de är också klänningar. Vi kallar oss modekonstnärer, säger Viktor Horsting.
Föreställer ni er någon särskild person när ni designar?
– Glasögonen, parfymen, klänningen är alltid slutprodukten för oss, sen är vi glada att skicka ut den i världen, till vem som helst som tycker om den. Vi tillhör inte stilpolisen, vi tycker att det är upp till var och en att klä sig som de vill, säger Rolf Snoerer.
– Det är som när folk frågar vilken kändis vi vill klä, säger Viktor Horst. Men vi har ingen kändisfetisch. Det är nästan förbjudet att säga i dag, men vi har helt enkelt inte det.
Viktor & Rolfs 3 tips i Amsterdam
1. ”Konstmässigt måste man gå till Stedelijk-museet eller Rijks-museet. Eller båda.”
2. ”Det finns ett trevligt litet shoppingområde som heter De 9 Straatjes som har många trevliga småbutiker. Det kan vara rätt trångt, men det är väldigt Amsterdam.”
3. ”De Spiegelstraat är också väldigt trevligt. Här finns det så fina affärer med antikviteter och smycken, men också hippa skatebutiker.”