Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Greta Thunberg pryder Vogues omslag – kritiserar modebranschen

09 aug, 2021
FotografCarl-Johan Utsi / TT
När Vogue Scandinavia nu lanseras är det miljöaktivisten Greta Thunberg som pryder omslaget och har en lång intervju i tidningen.
Samtidigt kritiserar hon modebranschen för att ha ett falskt miljöengagemang.
”Du kan inte massproducera mode eller konsumera 'hållbart' som världen är formad i dag”, skriver Greta Thunberg på Instagram.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Greta Thunberg gästar Skavlan i SVTBrand logo
Greta Thunberg gästar Skavlan i SVT

18-åriga Greta Thunberg har de senaste åren blivit en av världens mest inflytelserika och diskuterade personer genom sitt miljöengagemang. Den svenska tonåringen har pratat inför världspolitiker, lett stora folksamlingar i protest, beundrats av Hollywood-stjärnor som Leonardo diCaprio och blivit Time Magazines Person of the Year.
Därför är det kanske inte så konstigt att hon nu också får pryda omslaget på det första numret av Vogue Scandinavia någonsin.

– Kärleken och respekten för naturen och djuren är något som enar alla fem nordiska länder, säger Vogue Scandinavias chefredaktör, Martina Bonnier, i ett pressmeddelande.

Men Greta Thunberg är samtidigt snabb med att kritisera modebranschen i stort, och menar att den är ohållbar ur en miljösynpunkt. På Instagram delar Greta Thunberg omslaget, där hon sitter i en skog tillsammans med en häst, för modemagasinet, och skriver om modeindustrins påverkan på klimatet.

Annons

”Modeindustrin bidrar stort till klimatkrisen och den ekologiska krisen, för att inte nämna dess påverkan för de otaliga arbetare och samhällen som utnyttjas runtom i världen för att några ska kunna njuta av snabbt mode som många behandlar som engångsartiklar”, skriver hon på Instagram.

Greta Thunbergs skarpa kritik

Greta menar att även de märken som utger sig för att vara hållbara och ekologiska mest gör det för att tjäna pengar på miljömedvetna kunder.

”Låt oss vara tydliga: Detta är nästan aldrig något annat än green washing. Du kan inte massproducera mode eller konsumera 'hållbart' som världen är formad i dag. Det är ett av många skäl till varför vi behöver en systemförändring”.

De här åsikterna har fått en del att undra varför hon ställer upp i Vogue Scandinavia överhuvudtaget, och varför modetidningen har valt att sätta miljöaktivisten på omslaget. Tidningen säger att de vill blir världens mest hållbara modetidning, och menar att Greta ville vara med för att nå ut till en ny publik.

”Även om vi förstår att inga märken eller publikationer verkligen kan vara hållbara, tror vi att erbjudandet av en plattform för aktivister och klimataktivister kan hjälpa till att bygga en rörelse mot att modevärlden minskar sin påverkan på vår planet”, skriver Vogue Scandinavia i ett pressmeddelande.

Annons