Här är den 100-åriga jackan alla pratar om!
Ibland har mode en tendens att vara smart, ja, men inte särskilt praktiskt. Men så är inte fallet med den nya jacktrenden som börjat dyka upp hos märken som Prada, Totême, Skall Studio samt billigare versioner hos H&M och Mango.
Och det handlar faktiskt inte alls om en "ny" jacka. Jackan kan spåras helt tillbaka till 1890, men den form vi känner den i dag uppstod på 1930-talet.
Vi pratar om den så kallade "barn jacket" men som vi på svenska skulle kalla en lantbruksjacka, jaktjacka eller skogshuggarjacka.
Du känner säkert igen den från 1990-talet när den i sin ljusbruna färg dök upp tillsammans med Timberland-stövlar och rutiga skjortor i hip-hopmiljön med märken som Carhartt, Dickies och L.L. Bean på ryggen.
Den kännetecknas av sitt slitstarka material – vanligtvis är jackan gjord av ljus canvas eller impregnerad, slitstark textil (mollskinn) – samt ett fyrkantigt snitt och en sammetskrage.
Och nu har den praktiska jackan återigen fått fäste hos tidens mest inflytelserika modepersonligheter och hos de största internationella modehusen.
Jackan alla vill bära!
Under den nyss avslutade halvårs-modeveckan i Paris var det nästan kö utanför Carharttbutiken i Marais. Där ville alla nu gå in för att införskaffa sig en snygg och rustik jacka till hösten efter att ha sett den gång på gång, både på modeveckans gäster samt på olika visningar.
Men varför är jackan så trendig? Och varför just nu? Stilen den ger beror naturligtvis på stylingen, och det uttryck vi ser i modebilden just nu lutar mer åt den brittiska landet-känslan än det hiphop-utseende den hade på 1990-talet.
Det kan bero på att vi under förra vintern, när de kollektioner som finns i butikerna nu skapades, kunde se den senaste säsongen av Netflix succén "The Crown" rulla över skärmen. Där de engelska kungligheterna körde runt på de skotska höglandet kring Balmoral i full jaktutrustning från Barbour – komplett med den välsydda jackan med flanellkrage.
Den typen av populärkulturell påverkan sätter såklart sin prägel på modet.
Jackan, som inte bara gör succé bland modehus och stilikoner, utan även på sociala medier, särskilt TikTok, skapades ursprungligen i Frankrike på slutet av 1800-talet som arbetsuniform för de som arbetade på gård.
1890 började gruvdriften blomstra i mellanvästern och här utvecklade modehuset Carhartt sina första arbetskläder. 1930 tillkom den numera ikoniska sammetskragen, precis som detaljer som fickor och dragkedjor tillkom kontinuerligt tills jackan nådde den vi känner idag, även om den i stort sett varit oförändrad sedan första hälften av förra seklet.
Under många år var dock jackan reserverad endast för arbetare, men precis som det har gått med allt från denimjackor till jeans, läderbyxor och stövlar, har det som en gång uppfanns för ett specifikt ändamål blivit en del av dagens mode.
Sedan jackan kom tillbaka har stilikoner som Katie Holmes, Hailey Bieber, Kendall Jenner och Dua Lipa tagit till sig versioner av den mångsidiga jackan och använt den som övergångsplagg, medan modehuset Prada lanserat den kanske dyraste versionen av den praktiska jackan hittills.
Nedan har vi hittat fyra fina förslag på den praktiska höstjackan.
Barbour, 2.800 kr, kan köpas här.
& Other Stories, 1.390 kr, ANNONS kan köpas här.
Mango, 1.299 kr, kan köpas här.
Only, 550 kr, kan köpas här.
Detta är en artikel som först publicerades på vår systersajt Femina.dk.