Här är klänningen som visar hur mycket det tafsas på krogen
Enligt en undersökning som utförts av organisationen Think Olga har 86 procent av kvinnorna i Brasilien blivit trakasserade när de har varit på nattklubb. Dryckesföretaget Schweppes och PR-byrån Ogilvy Brazil har därför tagit fram en ny kampanj som ska uppmärksamma det utbredda problemet med kvinnor som blir tafsade på, något som Resumé nyligen rapporterade om.
Läs även: Här är den första filmen som ska förebygga sexuella trakasserier
Tillsammans har de tillverkat en klänning med inbyggda sensorer som reagerar på beröring. Sensorerna skickar sedan signaler via wi-fi till en central som registrerar hur ofta och var på kroppen de ovälkomna kontakterna inträffar.
Som en del av kampanjen, som de kallar The Dress for Respect, fick tre kvinnor bära klänningen på olika nattklubbar i São Paulo, och på mindre än fyra timmar fick de tillsammans utstå 157 ovälkomna beröringar. Med andra ord mer än 40 kontakter i timmen.
Läs även: Nya uppfinningen ska förebygga sexuella övergrepp
I kampanjfilmen intervjuas anonyma män utanför nattklubbarna om problemet, men många verkar inte alls se det som trakasserier.
”Det är bara gnäll… om allting”, säger en av männen.
Kampanjen har tagits fram som en del av Schweppes koncept ”character required”.
Se kampanjfilmen här
Du kanske även vill läsa det här:
Sharon Stones klockrena svar på frågan om sexuella trakasserier
Efter metoo: Här är podden där män snackar sex, ensamhet och känslor
Artikeln publicerades först på Cafe.se.