Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Här är modemärkena som stöttar under coronakrisen

25 mar, 2020
AvEmma Blomberg
Många väljer att på olika sätt bidra i rådande coronapandemi. Så även i modebranschen. Här är några av modeaktörernas initiativ.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Ida Sjöstedt skänker pengar till utsatta kvinnor

För kvinnor som lever i utsatta relationer, där jobbet varit en fristad, kan uppmaningen att arbeta hemifrån vara en mardröm. Därför väljer nu Ida Sjöstedt att skänka fem procent av alla intäkter i sin onlinebutik, från och med den 23 mars och under hela april månad, till Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. Pengarna går till organisationens arbete för utsatta kvinnor i Sverige.

Ida Sjöstedt skänker pengar till kvinnorjour under coronakrisen

Indiska och House of Flowers donerar till Läkarmissionen

Just nu slängs miljoner nyskördade blommor varje dag på grund av rådande pandemi. Istället för att blommorna kastas vill Indiska och House of Flowers att fler ska få njuta av dem till förmånliga priser – och samtidigt göra en insats. Från och med den 24 mars kommer du kunna köpa blommor för under 50 kronor utanför Indiskas butiker runt om i Sverige. 50 procent av intäkterna doneras till Läkarmissionens arbete runt om i världen.

Annons
Indiska skänker pengar till Läkarmissionen för att bidra i coronakrisen

AVAVAV donerar till Careggisjukhuset i Florens

AVAVAV uppmanar alla att lägga upp en Instagrampost eller story på vad just du sysselsätter dig med för att hålla humöret uppe i karantän och tagga posten med #amici. Amici betyder vän på italienska, och för varje taggad post skänker modeföretaget 1 euro till stiftelsen Gli Amici del Pronto Soccorso, som drivs av Careggisjukhuset i italienska Florens.

AVAVAV skänker pengar till sjukhus i Italien under coronakrisen

Gemme Collective skänker pengar till WHO

Den svenska uthyrningstjänsten Gemme Collective har valt att skänka 10 kronor för varje ny produkt som laddas upp på deras sajt. Pengarna går till COVID-19 Solidarity Response Fund, som startades den 13 mars av UN Foundation för att stödja Världshälsoorganisationen WHO:s arbete. Insamlade pengar ska bland annat gå till att hjälpa organisationen att spåra och förstå spridningen av coronaviruset och tillgängliggöra skyddsutrustning för sjukvårdspersonal.

Annons
Gemme collective skänker pengar till WHO under coronakrisen

Hugo boss tillverkar ansiktsmasker

Hugo Boss har valt att stötta under rådande corona-pandemi genom att dedikera sina produktionslokaler vid huvudkontoret i Metzingen till tillverkning av ansiktsmasker. Under kommande veckor kommer modevarumärket ta fram 180 000 masker, som kan tvättas och återanvändas minst 50 gånger, för att donera dessa till offentlig verksamhet. Maskerna är inte avsedda för klinisk användning men kan användas på andra håll, exempelvis på vårdhem eller inom brandkår och polis.

Annons

LÄS MER:

Därför bör du inte åka till lantstället i coronatider

Meghan Markle och prins Harry bryter tystnaden om corona

Annons