Årets populäraste och mest omdiskuterade jacka har 73 år på nacken – historien bakom
Blank, svart – och snordyr. Vinterns populäraste jacka är signerad Moncler, en glossy puffer med en prislapp på hisnande 20 000 kronor. Den bärs av både tjejer och killar, kvinnor och män, vuxna och barn.
Den är lika populär i Alperna, där den bärs av kungligheter och affärsmän, som i Stockholms förorter. Och, den är rejält omdebatterad. Inte bara för att den är så dyr. Den är också rejält stöldbegärlig (på Nordiska Kompaniet i Stockholm är den både fastlåst och vaktas av mänskliga vakter).
Dessutom har många gängkriminella unga män synts i just detta märke, och i denna typ av jacka. Det har gjort att många under en tid avstått från att köpa – eller bära – jackan. Just på grund av att den sänder ut vissa signaler.
Men, hur ser egentligen historien bakom detta omdebatterade och omskrivna plagg ut?
Historien bakom Moncler
Monclers ursprung går tillbaka över 70 år tillbaka i tiden, närmare bestämt till 1952. Ramillon och Andrè Vincent grundade företaget, vars namn kommer från förkortningen av Monestier-de-Clermont, en bergsby nära Grenoble i Frankrike. På den tiden designade de arbetskläder som bars ovanpå overaller. Dessa plagg erbjöd stort motstånd och skydd mot de hårdaste klimaten och visade sig, senare, också vara mycket lämpliga för olika bergsexpeditioner.
1954 laden franske bergsklättraren Lionel Terray märke till Monclers produkter för allra första gången. Han förstod snabbt klädernas potential. Och på kort tid blev Moncler ett märke att räkna med i dessa äventyrliga och sportiga kretsar.
Samma år valde man Moncler-dunjackor då en italienska expedition för första gången skulle bestiga den näst högsta bergstoppen i världen, K2. Tio år senare,1968, med anledning av de olympiska vinterspelen i Grenoble, blev Moncler den officiella leverantören av skidkläder till det franska alpina skidlandslaget.
Från bergen – till gatan
Under 1980-talet, under stilistisk ledning av Chantal Thomass, blev Moncler ett märke att räkna med också på gatan, bland vanliga människor. Moncler förknippades inte längre bara med sport och äventyr utan också med mode.
2003 köptes varumärket av den italienska entreprenören Remo Ruffini, som satte en strategi för att slå igenom globalt. Och så blev det, bland annat genom en rad samarbeten, med Junya Watanabe, Fendi och Balenciaga.