Jeansmodellen som säljer bäst – har passerat tidigare favorit
Sedan 2019 har modellens popularitet minskat drastiskt, och får nu se sig passerad av utsvängda och raka jeans istället.
Så här har jeanstrenderna förändrats!
När de smala och tajta stuprörsjeansen från märken som Cheap Monday dök upp på marknaden i mitten av 00-talet höjdes det säkerligen på en del ögonbryn. Men med åren blev stuprörsjeans den allra vanligaste jeansmodellen att bära i alla åldrar, och har blivit en klassiker i garderoben.
De senaste åren har den smala jeansmodellens storhetstid dock börjat ta slut, för att istället ersättas av rakare jeansmodeller samt utsvängda jeans av olika slag.
En ny undersökning gjord av NPD Group bevisar det som många har anat på vägen – att stuprörsjeans får se sig omsprungna av andra modeller.
2019 var 41 procent av alla jeans som såldes i USA stuprörsjeans, medan raka jeans stod för 29 procent och utsvängda för 3 procent. När undersökningen gjordes om två år senare, 2021, hade mycket förändrats för stuprörsjeansen. Medan raka och utsvängda jeans ökat med några procentenheter var så hade stuprörsjeansen sjunkit från 41 till bara 30 procent.
De bär stuprörsjeans idag
Det som också går att se i undersökningen är att det främst är lite äldre personer som håller hårt i de smala jeansen, medan försäljningen sjunker mer drastiskt bland kvinnor i 20-30-årsåldern.
Före pandemin var jeansen generellt ett mer vardagligt plagg, skriver QZ, medan de nu anses vara mer passande för att ha i stramare kontorsmiljöer där man tidigare bara burit kostym.
– Denim har nu möjligheten att vara på varsin ände av spektrat, säger chefen för NPD Group, Maria Rugolo.