Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Klädkedjan Zara fälls för sina smala modeller

04 sep, 2018
AvJennie Sandberg
Zara-butiksfonster
Klädkedjan har nu tagit bort bilderna på den magra modellen, och lovar att ha bättre rutiner kring sin publicering framåt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Magra modeller, osunda ideal och sexism är ständiga inslag i debatten kring hur kvinnor framställs i reklam och media.

Läs även: Mia Skäringer gör ny serie om kroppshets på SVT

När reklam anses stötande kan vem som helst anmäla kampanjen till RO, Reklamombudsmannen. Detta görs med jämna mellanrum, särskilt vanligt när något anses sexistiskt.

Men det är inte lika vanligt att reklam med osunda fotomodeller anmäls – och fälls, förklarar Gunilla Welander, jurist hos Reklamombudsmannen.

– Vi får fler anmälningar kopplade till sexism jämfört med ärenden relaterade till modellens vikt, säger hon till Baaam.

Varför tror du att det är så?

– Kanske för att folk inte vet att även osunda kroppsideal kan vara en anledning till en anmälan.

Nu har klädjätten Zara blivit fällda på grund av just smala modeller.

På kedjans webbshop fanns bilder på en modell som enligt anmälan hade ”knäskålar, nyckelben och bröstkorg tydligt framträdande under huden”, modellen ska också haft ett likgiltig uppsyn och sammantaget givit ett sjukt och osunt intryck.

Annons

”Det skadar alla kvinnor, unga som gamla, att kroppar som ser ut som dessa förmedlas som något slags ideal”, stod det i samma anmälan.

Läs även: Forskaren Nina Åkestam: Smala modeller inspirerar inte till hälsosam livsstil

I Frankrike är det sedan 2015 lag på att modeller ska ha läkarintyg som styrker att de är inte är ohälsosamt underviktiga eller lider av ätstörningar. Andra länder har lagar kopplade till modellens BMI, ett mått som fått stark kritik för att inte ge en rättvis bild över en individs hälsostatus.

– Sverige har inte någon lagstiftning att luta sig mot, men modebranschen har en etisk kod som de uppmanas att följa, förklarar Gunilla Welander och fortsätter:

– Vi har fått in anmälningar tidigare av den här typen. Några har blivit fällda, andra friade. I det här fallet ansåg Reklamombudsmannens opinionsnämnd att bilderna bröt mot Internationella Handelskammarens regler. Avsändaren tog helt enkelt inte sitt sociala ansvar.

Annons

Zara har dock rutiner för att säkerställa att bildmaterial och modeller följer uppsatta riktlinjer. Enligt ett uttalande kring den aktuella anmälan arbetar de löpande med att visa upp hälsosamma modeller. Och vid en kontroll har de kunnat konstatera att modellen på bilderna blivit godkänd på sina hälsokontroller.

Nu har bilderna tagits bort från Zaras sajt och klädkedjan lovar i samma uttalande att ha bättre kontroll på vad som publiceras framöver.

Artikeln publicerades först på Baaam.

FOTO IBL

Läs även: Ledande bildbyrå förbjuder bilder som manipulerats för att göra modellerna smalare

 

Annons