Lindex hyllas för ärliga underklädeskampanjen
För ett decennium sedan var en reklamskylt för kläder synonymt med superretuscherade och pinnsmala modeller. Personerna på bilden förde inte sällan tankarna till Barbiedockan och referenser till sex var inte långt bort. Särskilt inte när det var underkläder som skulle säljas.
De senaste åren har vi äntligen börjat exponeras för fler kroppar och autencitet har blivit ett starkt ord inom såväl reklam- som modebranschen. Lindex är ett av företagen som har hakat på den efterlängtade trenden.
Kvinnor i olika storlekar, former, åldrar och färger i vardagliga situationer. Det är vad vi får se i den svenska modekedjans nya underklädeskampanj.
Till videon, som ligger på Instagram, skriver de ”Gammal, ung, med små eller fylligare bröst. Det spelar ingen roll, vi älskar den kvinnliga kroppen och har gjort det sedan 1954”.
Hyllad av kvinnor
Det tog inte många minuter innan hyllningarna och hejaropen knappades in i kommentarsfältet.
”Nog första gången en underklädesreklam gör mig sugen på att faktiskt köpa underkläder. Den är gjord åt oss kvinnor och inte för killar”, lyder en kommentar till videon.
”Härligt med en reklam så får en att känna sig stolt över sin kropp istället för att skämmas över att man inte ‘når upp’ till idealet!”, skriver en annan.
Kampanjen går i linje med den svenska modekedjans hållbarhetslöfte med målet att stärka kvinnor och är en del i företagets arbete för att förespråka inkludering och kroppspositivism.
– Kvinnan är allt för oss på Lindex. Vi vill vara en positiv kraft i våra kunders vardagsliv och vår framgång ligger i att vi alltid har kvinnans perspektiv och behov i allt vi gör, säger säger Lindex VD Susanne Ehnbåge.
Se mer från kampanjen nedan.
Foto: Lindex
Läs mer: