Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Lindex hyllas för ärliga underklädeskampanjen

23 jan, 2020
AvEmma Blomberg
Lindex nya, ärliga underklädeskampanj visar kvinnor i olika former, färger och åldrar. Och hejaropen är många! Se den hyllade videon här.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

För ett decennium sedan var en reklamskylt för kläder synonymt med superretuscherade och pinnsmala modeller. Personerna på bilden förde inte sällan tankarna till Barbiedockan och referenser till sex var inte långt bort. Särskilt inte när det var underkläder som skulle säljas.

9 Hollywoodstjärnor som är genuint kroppspositivaBrand logo
9 Hollywoodstjärnor som är genuint kroppspositiva

De senaste åren har vi äntligen börjat exponeras för fler kroppar och autencitet har blivit ett starkt ord inom såväl reklam- som modebranschen. Lindex är ett av företagen som har hakat på den efterlängtade trenden.

Annons

Kvinnor i olika storlekar, former, åldrar och färger i vardagliga situationer. Det är vad vi får se i den svenska modekedjans nya underklädeskampanj.

Till videon, som ligger på Instagram, skriver de ”Gammal, ung, med små eller fylligare bröst. Det spelar ingen roll, vi älskar den kvinnliga kroppen och har gjort det sedan 1954”.

Hyllad av kvinnor

Det tog inte många minuter innan hyllningarna och hejaropen knappades in i kommentarsfältet.

”Nog första gången en underklädesreklam gör mig sugen på att faktiskt köpa underkläder. Den är gjord åt oss kvinnor och inte för killar”, lyder en kommentar till videon.

Annons

”Härligt med en reklam så får en att känna sig stolt över sin kropp istället för att skämmas över att man inte ‘når upp’ till idealet!”, skriver en annan.

Kampanjen går i linje med den svenska modekedjans hållbarhetslöfte med målet att stärka kvinnor och är en del i företagets arbete för att förespråka inkludering och kroppspositivism.

– Kvinnan är allt för oss på Lindex. Vi vill vara en positiv kraft i våra kunders vardagsliv och vår framgång ligger i att vi alltid har kvinnans perspektiv och behov i allt vi gör, säger säger Lindex VD Susanne Ehnbåge.

Se mer från kampanjen nedan.

Lindex inkluderande underklädeskampanj hyllas av kvinnor
Annons
Lindex inkluderande underklädeskampanj hyllas av kvinnor
Lindex inkluderande underklädeskampanj hyllas av kvinnor
Annons
Lindex inkluderande underklädeskampanj hyllas av kvinnor

Foto: Lindex

Läs mer:

Kajjan Andersson: Så uppfostrar du kroppspositiva barn

Annons