Mammornas alternativa H&M-kampanj hyllas nu av tusentals
Klädbutiksjätten H&M har varit i blåsväder på senare tid – bland annat har man fått kritik för att ha könsstereotypa barnkläder.
Nu har två norska kreatörer och mammor tagit saken i egna händer. Torny Hesle och Ingrid Lea menar att flickor enligt H&M alltid ska klä sig i ”rosa, söta enhörningar, hundvalpar och slogans om utseende, skönhet och livets små ting” – medan pojkarna istället måste bära kläder med döskallar, dinosaurier och rymdskepp.
Detta är ett problem, tycker mammorna, eftersom det befäster könsroller och fördomar som att killar inte ska gråta och att tjejer aldrig blir chefer.
Läs även: Christian Louboutin släpper skokollektion för barn – självklart med röda sulor!
Därför har de nu skapat den kampanj de önskar att H&M hade gjort istället – och erbjuder kedjan att använda den gratis. I ett slutmeddelande skriver mammorna så här:
”Dear H&M, We need your help to close the gender gap, så we decided to help you first by making this campaign. Please feel free to use it as your first step towards a more gender equal future.”
Facebookinlägget har blivit viralt och har i skrivande stund nära 6000 reaktioner och 4200 delningar.
Detta är inte första gången Torny Helse kontaktar H&M med sina klagomål, men hittills har hon inte fått något tillfredställande svar.
Läs också: Nu kommer världens första Barbiedocka med hijab
– Jag reagerade då starkt på kollektionen. I butiker är det säkert enklare att handla efter behag på olika avdelningar, men på nätet blir du först ombedd att välja vilka kläder du vill titta på, för tjejer eller killar, och blir då endast exponerad för halva utbudet. Oavsett om du i teorin är fri att handla som du vill som konsument så innebär det ett hinder. Det påverkar våra barn, och på det här sättet blir det ingen jämställdhet mellan könen. Det blir inte fler kvinnliga ledare i världen om flickor ska vara rosa prinsessor och pojkar blir inte övertygade om att det är okej att visa känslor, när de blir uppmanade att bära tuffa tröjor, säger hon i en intervju med norska reklamtidningen Kampanje.
Och H&M har kommenterat kampanjen via mejl till Kampanje:
”Vi i H&M tycker att kampanjen är vacker och vi älskar det inkluderande budskapet! Hos oss är alla hjärtligt välkomna att handla vad man vill, oavsett avdelning. Vi inspireras av den här typen av budskap, och kommer att låta oss inspireras i våra processer. Även om Torny och Ingrid inte har sett några förändringar hos oss ännu, så ska de veta att vi hör dem.”
Läs också: Föräldrar rasar mot H&M för ”sexiga” flickshorts – nu svarar de på kritiken
Här är kampanjvideon skapade av de norska mammorna:
Läs även Sexistisk reklam förbjuds i kollektivtrafiken
Artikeln publicerades först på MåBra.