Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Så vill vi klä oss när vi kommer tillbaka till kontoret

29 sep, 2021
AvEmma Castman
AvEmma Castman
Streetstyle, rosa kappa och rosa väska
Restriktionerna har lättat och allt fler återvänder till sina arbetsplatser. Men hur klär vi oss egentligen på kontoret? Emilia de Poret delar med sig av sina spaningar inför hösten.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
TV: 10 ikoniska outfits från filmer du aldrig glömmerBrand logo
TV: 10 ikoniska outfits från filmer du aldrig glömmer

Visste du att fler än varannan svensk (58 procent) planerar att ändra stil inför återgången till kontoret? Det visar ny shoppingdata från Klarna. Vilket stilbyte man planerar att göra skiljer sig dock åt. 34 procent uppger att de kommer ha på sig mer bekväma kläder än tidigare, medan 24 procent menar att de kommer satsa på mer uppklädda looks än innan pandemin.

Fler män (36 procent) än kvinnor (33 procent) vill ha på sig bekväma kläder när de kommer tillbaka till jobbet, och sett till ålder är det så många som 38 procent av 26-35-åringar som vill klä sig mer bekvämt – att jämföra med 18-25-åringar (33 procent) och 36-45-åringar (32 procent).

– Att det bekväma modet är här för att stanna råder de inga tvivel på. En av höstens hetaste trender är stickat från topp till tå. På catwalken dominerade stickade set och svepande stickade klänningar. Mjuka och varma plagg som med rätt styling både kan kläs upp och kläs ner. Myssetet 2.0 helt enkelt, säger Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna.

Emilia de Poret

Bekväma plagg som även är uppklädda, och således kanske smälter in bättre i kontorslandskapet, såsom trikåklänningen (+495 procent), har sett den största ökningen.

Annons

Välsittande plagg gör att vi känner oss trygga

För de som planerar att klä upp sig ännu mer på jobbet verkar kostym vara ett nyckelplagg då försäljningen inom denna produktkategori har ökat med 67 procent under augusti. Vidare har andra uppklädda plagg som kjol (+185 procent) och klänning (+198 procent) också ökat avsevärt under samma period.

– För en del som jobbat hemifrån länge finns en längtan efter att ta ett helhetsgrepp om sin stil. Att hitta sin “jobbkostym”, som absolut inte måste vara en kostym, blir då extra viktigt. Att just försäljning av kostymen, kjolen eller klänningen ökat är inte särskilt förvånande. Välskräddade och välsittande plagg gör att vi känner oss skarpa och trygga och när vi trivs i våra kläder levererar vi så mycket bättre, säger Emilia.

Klarnas stora modeundersökning har gjorts i samarbete med researchbolaget Dynata och genomfördes i maj 2021 i totalt 15 länder. Sammanlagt deltog 15 934 personer över hela världen, varav 1 025 personer i Sverige. Respondenterna var mellan 18 och 45 år.

Statistiken kommer från onlineköp med Klarna i Sverige under perioden januari-augusti 2021. Statistiken från onlineköp har indexerats, och beräknas på antalet sålda artiklar för olika typer av klädesplagg. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av köpen inom svensk e-handel.

Foto: TT

TV: Här är stilikonens Iris Apfels bästa looksBrand logo
TV: Här är stilikonens Iris Apfels bästa looks
Annons