Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Nicole Falciano vikthånades av Calzedonia

16 mar, 2017
AvMalin Karlberg
Bloggaren och modellen Nicole Falciani fick ett viktultimatum från badklädesmärket. Nu säger hon upp sig, säljer sina bikinis – och ger pengarna till en ätstörningsorganisation.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Svenska modellen och bloggaren Nicole Falciani har i fem års tid samarbetat med italienska modeföretaget Calzedonia, som är mest känt för sina badkläder. Nicole var aktuell för att medverka i sommarens bikinikampanj – men strax innan fotograferingen hörde de av sig via e-post.

”Jag fick ett mejl där de skrev att de tycker att jag är för tjock. Eller det stod inte i mejlet att de tycker jag är för tjock, de sa det på ett mycket trevligare sätt och skrev att de tycker att min kropp har förändrats lite för mycket sen förra året och att deras produkter kräver en speciell fysisk aspekt,” skriver Nicole Falciani på Instagram.

Läs mer Lindex-modellen Sabina Karlsson: ”Kurviga modeller är här för att stanna”

Nicole förklarar att hon blev både ledsen och sårad av företagets kritik – men framför allt arg.

Annons

”Jag är en ung tjej och jag försöker att älska min kropp, men nuförtiden är det väldigt svårt”, skriver hon. ”Min kropp är stark, sexig, vacker och jag har haft reumatism sedan jag var 6 år gammal. Jag har en superkropp!”

Framför allt är Nicole upprörd över det budskap företaget förmedlar till unga tjejer som kämpar mot ouppnåeliga kroppsideal.

Läs mer Kritikstorm mot Zaras kampanj för kurviga: ”Ni måste skämta!”

”Folk undrar varför unga tjejer är så osäkra. DETTA ÄR DET JÄVLA SVARET”, skriver hon.

För Dagens Media berättar Nicole Falciani att hon fick intrycket att företaget gärna ville fortsätta samarbete med henne, men bara om hon först bantade.

– Jag tolkade deras mail som att de sa ”går du ned i vikt kan vi köra sommarkampanjen”, säger hon till tidningen.

Nicole vägrade dock att fortsätta jobba med företaget – och avslutade samarbetet med omedelbar verkan.

Läs mer Därför är kvinnor med stor rumpa mer intelligenta

”Jag kommer aldrig att samarbeta med dem igen. Vi delar inte samma värderingar och jag kan inte stå bakom ett företag som diskriminerar en kvinnlig kropp på grund av dess vikt. Så de tror att bara någon som har storlek XS kan bära deras bikinis? Alla kan bära en bikini! Du behöver bara en kropp och en bikini”, skriver hon.

Annons

Modellen har dock hittat ett sätt att vända den tråkiga händelsen till något positivt. Då hon inte längre vill förknippas med Calzedonias badkläder har hon valt att auktionera ut alla sina bikinis från företaget via Sellpy. Intäkterna kommer oavkortat gå till Frisk & fri – en ideell organisation som jobbar mot ätstörningar.

Läs mer Mia Skäringers starka text om ideal: ”Jag är inte typiskt kvinnlig”

Sellpy skriver på auktionssidan:

”Bloggerskan Nicole Falciani väljer att ta ställning mot rådande skönhetsideal och dagens kroppshets. Nu säljer hon sina bikinis och skänker oavkortat all vinst till till Frisk & Fri- riksföreningens mot ätstörningar. Vi på Sellpy stöttar detta ställningstagande genom att sköta hennes försäljning kostnadsfritt och även skänka fraktintäkterna till Frisk & Fri- riksföreningens mot ätstörningar.”

Här kan du buda på Nicoles badkläder.

Foton: Instagram @nicolefalciani & @calzedonia

Läs mer Plus size-modellen: ”Märkligt att vi separeras utifrån storlekar”

Annons