Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Julklänningar 2024 Tips på nyårsoutfits Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar

Nike vill förändra idealen – börjar med skyltdockor i plus size

07 jun, 2019
AvEmma Castman
Från och med nu vill sportmärket Nike verka mer inkluderande och använda sig av skyltdockor i plus size. Dessutom breddar de sitt sortiment och lanserar träningskläder i större storlekar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Modeindustrin präglar hela samhällets ideal, och smala modeller har dominerat modemagasin och catwalken under många decennier. På senare år har dock flera kritiska röster höjts mot modevärldens kroppsideal, och flera branschaktörer har därför valt att agera genom att tänka över sina val av modeller och verka mer inkluderande.

9 Hollywoodstjärnor som är genuint kroppspositivaBrand logo
9 Hollywoodstjärnor som är genuint kroppspositiva

Nu har till exempel sportmärket Nike tagit initiativet att smycka sin butik på Oxford Street i London med plus size-skyltdockor. Samtidigt gör de det enklare för personer med större storlek än 44 att hitta träningskläder online.

– Med den otroliga drivkraften i damsport just nu är det här bara en ny demonstration av Nikes engagemang för att inspirera och hjälpa kvinnliga idrottare, säger Sarah Hannah, vice vd för Nike EMEA, Europa, Mellanöstern och Afrika, till Cosmopolitan.

Annons

Nikes satsning på stora storlekar är tillgänglig i Sverige, och hittills finns 63 produkter i sortimentet. Samtliga plagg är i storlek 1X–3X och är gjorda av Nikes välkända materialtekniker.

Verklighetstrogna modeller säljer bättre

För ett par år sedan genomförde University of Kent i England en studie där kvinnor i åldrarna 18 till 25 år fick titta på modeller som var smala respektive normalstora (normalstor var i den här studien lika med ”medelstorleken” av våra kroppar). De medverkande fick ta del av reklam från både etablerade och mindre etablerade modemärken och sedan säga vilka annonser de föredrog.

Resultatet visade att storleken på modell inte spelade speciellt så stor roll när det var märken som vi redan kände till, men att det var helt avgörande för bilder på kläder från nya och oetablerade märken. Då föredrog nämligen en majoritet annonser som exponerade normalstora modeller framför smala.

Foto: Nike

Läs mer: Marc Jacobs och Miley Cyrus står upp för aborträtten i ny kampanj

Annons