Nostalgitrenden i modet hetare än någonsin
Att dåtiden varit het 2022 har få av oss kunnat missat – milleniemodet är minst sagt tillbaka med allt vad det innebär.
Allt vad nostalgi och retro heter har stått högst upp på önskelistan och shoppats ordentligt av svenskar hela året, visar Klarnas nya trendrapport.
– Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger trendexperten Agus Panzoni.
Millenieskiftet har gjort ett ordentligt återtåg både in i våra garderober och medvetanden under året som har gått. Låg midja på pösiga jeans, färgglatt mönstrade toppar och magen bar är bara några av kännetecknen på den heta ”Y2K”-trenden. Men den är långt ifrån den enda retrodoftande modetrenden vi sett på sista tiden. Under hösten och vintern har både Uggs och moonboots kommit tillbaka in i värmen, skor som får oss att tänka på både mitten av 00-talet och 80-talet.
Klarna släpper en årlig trendrapport, och i den kan de konstatera att retro och nostalgi är hetare än någonsin världen över. Allt från 1800-talets viktorianska stil – så kallad ”regencycore” – till subkulturer från 80-, 90- och 00-talet har vi shoppat loss under åren som gått. Något så millenieskiftesdoftande som rosa cargobyxor har till exempel ökat i försäljning med 126 procent globalt sedan 2021, medan vi i Sverige har ökat försäljningen av detsamma med så mycket som 758 procent.
00-talets stora modesko ballerinaskon ökade med 93 procent i våras i hela världen, och den klassiska baguetteväskan stegrade med 749 procent i juni i Sverige jämfört med året innan.
Därför vill vi bara ha nostalgiskt mode
Trendexperten Agus Panzoni, som varit med i att ta fram rapporten, menar att många längtar tillbaka i tiden på grund av de oroliga tider vi lever i, och att man kan hitta trygghet i det man känner igen.
– Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger han.
Han tror också att vi påverkas mycket av de populärkulturella trenderna – serierna alla följer kan styra modetrender mer än man kan tro.
– Inflytande från populärkulturen har varit avgörande dessa shoppingtrender och nostalgiska inslag har setts på flertal ställen inom popkulturen under året; ‘Hyperfemininity’ genom hajpen kring den kommande Barbie-filmen, ‘Regencycore’ i den populära Netflix-serien "Bridgerton" och ‘Counterculture’ eller ‘motkultur’ i den senaste säsongen av "Stranger Things", säger Panzoni.