Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Nu svarar Acne på kritiken mot modebilderna: "Vi har uppenbart inte lyckats"

10 jan, 2018
AvIda Gustafsson
Efter kritiken mot att de har magra modeller i sin nya kampanj svarar nu Acne och medger att de gjort fel.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Som Femina skrev om tidigare i veckan riktade Mia Skäringer och poddkollegan Anna Mannheimer skarp kritik mot svenska modemärket Acne och deras nya kampanj. I ett öppet brev som Mia Skäringer publicerade på instagram skrev de bland annat: ”flera av flickorna – kvinnorna ser sjuka ut. Antingen är det 13 år eller så är de vuxna och skapta mycket smala, men blekpudrade och stajlade i någon slags håglös ”knarklook””.

Läs även Mia Skäringer rasar mot svenska modemärket: ”Är ni medvetna om vilka signaler ni sänder?”

Det öppna brevet fick stor uppmärksamhet och nu har Acne svarat på kritiken i ett mejl till poddkollegorna som Mia Skäringer Lazar har publicerat på sitt instagramkonto. De skriver att de har som policy att inte jobba med minderåriga modeller och visa mångfald och sundhet. ”Vi har uppenbart inte lyckats i detta fall och kommer använda lärdomarna samt den input vi får från er och andra engagerade personer, för att bli bättre i kommande fotograferingar och projekt”.

Läs även Ledande bildbyrå förbjuder bilder som manipulerats för att göra modellerna smalare

Acnes representant skriver också att arbetet med modell- och bildval kommer att utökas framöver så att de förmedlar de ideal som företaget vill stå för.

Läs hela brevet här:

Läs även Bilder på retuscherade modeller får varningstext i Frankrike

Annons