Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Modeexperten tipsar: Så fixar du nyårslooken – oavsett planer

28 dec, 2021
AvEmma Castman
Emilia de Poret, modeexpert och Fashion director på Klarna
Även om nyårsfirandet blir i mindre skala även i år finns det ingen anledning att inte klä upp sig. Här tipsar Emilia de Poret, modeexpert och Fashion director på Klarna, om hur du fixar nyårslooken oavsett var eller vilka du firar med.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Så håller du ditt nyårslöfte – 9 enkla stegBrand logo
Så håller du ditt nyårslöfte – 9 enkla steg

När Klarna genomförde en undersökning om hur folk helst firar in det nya året svarade en majoritet att de föredrar ett lugnt firande med nära och kära framför större arrangemang med mycket folk. 38 procent uppgav att de helst spenderar dagen hemma med familjen, var tionde (12 procent) att de ville fira genom en intim middag med vänner och ungefär lika många kunde tänka sig att fira var som helst så länge de är med sin partner (11 procent).

Endast 3 procent uppgav att de vill fira in det nya året på en nattklubb (som fortfarande var tillåtet när undersökningen genomfördes).

Intresset för kläder har vuxit under pandemin

Pandemin har dock inte minskat svenskarnas intresse för kläder och styling – tvärtom. Ytterligare en undersökning från Klarna visar nämligen att var tredje person (33 procent) anser att mode och kläder blivit viktigare för dem under pandemin.

Annons

– Under 2021 har festgarderoben verkligen hamnat i fokus. Det är tydligt att vi har längtat efter att klä upp oss om så bara för oss själva och trenden följer med in i 2022. Starka färger, glittrande metalliska plagg och accessoarer som tar för sig. Därför tycker jag att man ska ta tillfället i akt och gå all-in under årets sista kväll – oavsett med vem eller hur man firar in det nya året, säger Klarnas Fashion director, Emilia de Poret.

“Bodycon”-klänningar trendar

Så, hur kommer vi att klä oss på nyår? Nya siffror från Klarnas shopping index visar att försäljningen av figurnära klänningar, så kallade “bodycon-klänningar”, ökat med 115 procent mellan oktober och december. Även andra modeller såsom babydoll-klänningar och slip-klänningar har ökat med 63 procent respektive 33 procent under samma period. I skoväg är det framförallt clogs, en modern version av vår svenska träsko, som sticker ut med en försäljningsökning på 72 procent mellan oktober och december.

Annons

– Figurnära klänningar, så kallade “bodycon” eller “body conscious”-klänningar har kommit och gått sedan de först introducerades på 80-talet av modeskaparen Azzedine Alaïa. I år har klänningsmodellen gjort comeback – inte minst på grund av designers som Bottega Veneta, Jacquemus och Nensi Dojaka och kändisar som Bella Hadid. Till skillnad från tidigare årtionden har modellen uppdaterats i år med extrema cut-outs. Ett snyggt och kvinnligt om än lite kallt, nyårsplagg för den som vågar, säger Emilia.

Emilia de Portet i svart festklänning

Emilia de Porets tre bästa tips på hur du fixar nyårslooken:

  1. För en ikonisk look satsa på den välskräddade vita eller svarta smokingen. Matcha med rött läppstift och en trendig backslick.
  2. Gör ett statement i metallic och paljettplagg i alla dess former. Ett säkert fest-kort är alltid paljettklänningen, eller varför inte ett matchande set? Eller klä ner plagget med en tidlös garderobsklassiker som svarta kostymbyxan, pennkjolen eller svarta kavajen.
  3. Ta ut svängarna med accessoarer. Plocka fram garderobens skatter i form av glittriga smycken och festliga skor. Tänk maxat och våga mer! Ett gammalt festplagg kan kännas som nytt med lekfulla accessoarer.

Om Undersökningarna:

Den första undersökningen genomfördes i september 2021 tillsammans med undersökningsföretaget Dynata med ett representativt urval av totalt 18 000 respondenter i 18 länder på tre kontinenter. 1 051 svenska respondenter deltog i undersökningen.

Annons

Den andra undersökningen genomfördes även den i samarbete med researchbyrån Dynata under maj 2021 och involverade 15 930 konsumenter över tre kontinenter och 15 länder; USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Klarnas shoppingindex beräknas baserat på antalet sålda varor för olika sorters kläder. Indexvärdet representerar den andel som en viss artikel hade av den totala försäljningen för alla klädprodukter i början av oktober. Uppgifterna kommer från online-köp med Klarna i Sverige, från 1 oktober till 16 december 2021.

Annons