Prinsessan bär vinterns trendigaste skor – därför är de så galet populära
Vi ser dem överallt just nu. På bussar, på högstadie- och gymnasieskolor, i gallerior. Skorna, som sitter på tusentals unga människors fötter (från Skåne i Söder till Gällivare i norr), är breda, gärna beigefärgade och matchas bäst med tighta jeans med en lätt flare, en dunjacka (gärna en glossy variant) och en liten väska (allra helst en Motorcycle bag från Balenciaga).
Till och med den svenska prinsessan Estelle har hakat på trenden (en trend som givetvis också är stor i den krets hon umgås i, eleverna i sjätte klass på skolan Manilla på Djugården). Vi såg dem på hennes fötter då hon, tillsammans med resten av kronprinsessfamiljen: mamma Victoria, pappa Daniel och lillebror Oscar, stöpte ljus på Skansen.
Även Victoria har ett par Inuikiis, i svart. Dessa bar hon dock inte under ljusstöpningen. Men vi har sett dem på: bland annat i Sälen för några år sedan.
Så, vad är det då för skor vi talar om? Jo! Skorna kommer från Inuikii. Den modell som är allra mest populär just nu är märkets sneakermodell.
Historien bakom skorna från Inuikii
Inuikii är ett familjeägt skovarumärke som har sin bas i Schweiz. All tillverkning sker i Europa. Inuikii designar och tillverkar skor i tre olika typer av modeller: sandaler, sneakers och boots. Företaget säger sig jobba kontinuerligt med hållbarhet och återanvänder därför allt sitt spillmaterial. Alla deras produkter är handgjorda. Sneakermodellen från Inuikii har en prislapp på ungefär 3 000 kronor men kostar under mellandagsrean ungefär en tusenlapp mindre.
Skaparen bakom Inuikii heter Cinzia Maag och det är alltså hon och hennes familj som sedan 2013, alltså snart 12 år tillbaka, driver märket.
– Estetik är min passion och det jag älskar, har hon själv slagit fast.
Cinzia föddes i Perugia, i centrala Italien, och kom till Schweiz som ung flicka i början av sextiotalet. Här gick hon i skolan och arbetade på en bank innan hon startade sitt varumärke.
Inuikiis yttersta mål är, enligt deras sajt, att låta bäraren av deras skor känna sig snygg och bekväm, men viktigast av allt: skapa ett individuellt personligt modeuttryck som är helt deras eget. Skorna från Inuikii är, dessutom, speciellt designade för att klara kyla.
Inuikiis svenska koppling
Men, faktum är att också Inuikii har en svensk koppling. Nicole Nordin, som tidigare var gift med Peter ”Foppa” Forsberg, hockeyproffset, kom i kontakt med märket. Hon såg genast att skorna fyllde ett tomrum på marknaden och blev distributör till Inuikii 2015. Ett år senare var hon delägare. Tillsammans har familjen Maag och Nicole bidragit till märkets enorma framgångssaga, vilket gjort att Inuikii i dag omsätter hundratals miljoner.
– Jag upptäckte varumärket på skomässan Micam i Milano och såg direkt potentialen. Den kvinnliga intuitionen sade mig ”let’s go”, har Nicole Nordin berättat.
Vad betyder Inuikii?
Märkets namn är hämtat från det grönländska språket där Inu betyder vacker och Ikii betyder kyla. Skorna sägs vara små i storlek och köparen rekommenderas att alltid gå upp en storlek.
Så, varför är de skorna så vansinnigt populära just nu? För det första: de är varma. De passar därmed det svenska vinterklimatet mycket bra. Skorna passar dessutom både till vardag och mer festliga tillfällen. Men, primärt är de en del av den stil som dominerar för unga just nu. En stil som ofta går under namnet Stockholmsstilen. Stilren men med inslag från början av 00-talet: låga tighta jeans, korta toppar och dyra designväskor.