Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Julklänningar 2024 Tips på nyårsoutfits Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar

Stina Wollter om nya H&M-kampanjen: "Bedrövligt"

24 aug, 2018
AvMikaela Alex
H&M:s senaste kampanj för badkläder hyllades världen över för att man valt att visa modellernas "brister". Men är de ens värda att kallas brister? Allkonstnären Stina Wollter förfäras över hyllningarna.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I slutet av juli gick H&M ut med en baddräktskampanj som fick världen att jubla. Anledningen? Modellerna skulle vara av blandade kroppsformer, samt visa både bristningar och armhår.

”H&M tar ett stort steg mot att förändra modevärlden”, skriver en journalist i Glamour magazine.

”Detta är en stor förändring för modeindustrin, särskilt när det kommer till baddräktsannonser”, skriver man på The Hollywood Unlocked.

”Tack H&M, för att ni låter bristningar, kärlekshandtag och annat vara på era baddräktsmodeller”, skriver en kvinna enligt Daily Mail.

Läs också Stina Wollter: ”Hatarna kan aldrig vinna”

Men det finns vissa som inte är nöjda med klädjättens kampanj. Stina Wollter är en av dem, som tycker att det är långt ifrån tillräckigt.

”Jag tycker det är bedrövligt att vi inte kommit längre […] Jag får vittnesmål dagligen från människor som mår skit och går under – under påverkan av ouppnåeliga konstruerade ideal. Då blir bilder som dessa ett hån,” skriver Stina Wollter på sin Instagram.

Annons

Komikerna och konstnären tycker att hyllningarna blåses upp till oproportionerliga storlekar – med tanke på att modellernas brister knapps syns.

Läs även: H&M slutar retuschera sina modeller

”Jag har inget emot smala. Jag dissar inte modellen på bilden. Men alltså – att en oretuscherad standardmodell idag är ett radikalt grepp? Ärligt? Ska vi nöja oss med det?” skriver hon vidare.

Fran Stina Wollters Instagram.

Stina Wollter skriver att den som känner sig kränkt å H&M:s vägnar bör ta en titt på storföretagets aktiekurs eller årsomsättning:

Annons

”Och skriv gärna till deras internationella marknadsföringsavdelning att du är nöjd med detta fantastiska framsteg. Eller journalisten på Glamour som tycker detta är vågat.”

Hon är tydlig med att hon varken vill klanka ned på de som vill ha utveckling i modevärlden, på modellen eller på den eventuella PR-kvinna som kämpat för detta ”genombrott” i åratal.

”Jag vill ha MER utrymme – för fler olika kroppar, mer mångfald, variation, alternativ!” skriver hon.

Annons

Läs också: Stina Wollters kärlekslycka: ”Nu har vi gift oss”

”Som kroppspositiv: Att se rubriken ihop med denna bild… ja vad ska jag säga?” avslutar hon inlägget som fått det att brinna till i kommentarsfältet.

Håller du med Stina – har H&M:s kampanj fått mer ros än den förtjänat?

Läs hela hennes inlägg här:

 

Artikeln publicerades först på MåBra.

 

Annons