Svenska designväskan har blivit en modern klassiker – därför ska du investera i den
Pradas nylonväska, Birkin och Kelly bag, Fendis baguette eller varför inte Chanels 2.55? Just nu är det många klassiska väskor som är helrätt. Väskor som håller år efter år, och som är riktiga investeringar. De tappar inte i värde, tvärtom! Också på andrahandsmarknaden håller priset.
En av väskorna som på kort tid blivit lite av en modern klassiker är faktisk en svensk sådan. Väskan beskrivs inte sällan som en klassisk väska med en rolig twist. Vilken accessoar vi talar om? Acne Studios skinnväska i modellen Musubi.
Väskan såg dagens ljus för sex år sedan, närmare bestämt 2017. Acne ville skapa en mjuk väska, en mer klassisk sådan, som skulle hålla säsong efter säsong.
Historien bakom Acne Studios väska Musubi
– Musubi-väskans knut är inspirerad av obibältet på traditionella japanska klänningar med stygndetaljer som för tankarna till traditionellt hantverk, har Acne Studios Jonny Johansson, creative director och medgrundare, berättat för Damernas värld.
Acne Studios Musubi kommer i många olika storlekar (micro, mini, midi) – och färger. Designen utvecklas och förfinas löpande, även om den, i stora drag, är densamma som då den lanserades för sex år sedan. Mängder av människor, världen över, har fallit för väskan. Man bär den till vardag, och till fest. Många har den i olika storlekar. Och olika kulörer. Men, vad är det som gör den så populär?
– Tidlöshet, mjukhet, olika storlekar och rosettformen – Musubi är en unik väska. De flesta modehus skapar väskor som är förhållandevis lika varandra, men Musubi är annorlunda, slår Jonny Johansson fast.
Acne Studios är ett svenskt varumärke som grundades 1996 av just Jonny Johansson. Varumärket har en både innovativ och experimentell designstil som har fått mycket uppmärksamhet internationellt.