Trendar: Se ''Femina Stylar'' Modetrender Plaggen från Nyhetsmorgon Shoppingredaktören tipsar Modeveckan Kontorskläder Höstkappor

Svenska klädkedjorna tar upp kampen mot plastpåsarna

04 maj, 2017
AvIda Gustafsson
I juni drar flera kampanjer igång hos de svenska klädkedjorna för att öka miljömedvetenheten hos sina kunder. H&M, Kappahl och Lindex börjar ta betalt för sina plastpåsar och Indiska lanserar en återanvändningsbar påse som de lånar ut.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Den 1 juni lanseras kampanjen One bag habit som är ett gemensamt initiativ av svenska klädkedjorna H&M, Kappahl och Lindex och går ut på att de börjar ta betalt för samtliga påsar i butiken, men även att de erbjuder påsar i andra mer hållbara material.

Se 5 saker som har blivit bättre för klimatetBrand logo
Se 5 saker som har blivit bättre för klimatet

Det är One Bag Habit

– Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Till en början genomförs kampanjen i Sverige, men klädkedjornas ambition är att ta den vidare till fler länder. Överskottet från försäljningen av påsar kommer att skänkas till projekt och ändamål som arbetar för hållbar utveckling.

Annons

Att ta betalt för sina plastpåsar är något som Indiska redan gjort i ett par år – nu börjar de med lånepåsar i stället. Den som inte vill köpa en påse i butiken kan alltså låna ”the borrow bag” att ta hem sina inköp i och sedan lämna tillbaks den nästa gång.

Tanken med Borrow Bag är att bryta omedvetna konsumtionsmönster och i dess ställe etablera en ”re-use kultur”. Det handlar om att skapa ett mind set där vi alla bidrar till en hållbar miljö. Små medel ger stora effekter om vi gör det tillsammans, säger Maria Elfors, Hållbarhetschef Indiska i ett pressmeddelande.

Påsen, som är tillverkad av ekologisk bomull, finns förstås även till försäljning. Plastpåsarna som Indiska säljer är tillverkade av återvunnen plast och ostronskal.

Klädkedjornas kampanjer är ett svar på ett kommande EU direktiv om att minska användandet av plastpåsar, men den syftar även till att öka konsumenternas kunskap om hur påsar påverkar vår miljö. Att det till exempel tar 400 år innan en plastpåse har brutits ner i naturen, under tiden finfördelas den i småbitar som kan skada både djur och människor.

En plastsäck som trasslat in sig på en korall i haven utanför Indonesien.
Foto: IBL Bildbyrå

Men även bomullspåsar har en stor klimatpåverkan, att odla bomull är enormt resurskrävande och påsen behöver användas upp till 130-140 gånger för att komma ner till den nivå av påverkan som plastpåsarna står för. Även papperspåsar är energikrävande i fråga om tillverkning, transport och återvinning.

Annons