Tictail öppnar butik i Stockholm – första utanför New York
Tictail är en shoppingplattform med allt från mode och inredning till konst från såväl kända som mindre kända varumärken. Tictail har funnits online och i sin fysiska butik på Lower East Side i New York, men från och med i dag finns shoppingupplevelsen även i Sverige, närmare bestämt i Stockholm. Hotellet Hobo och Tictail har slagit ihop sina påsar och öppnar nu en permanent butik i hotellobbyn – som är öppen dygnet runt alla dagar i veckan.
Läs även: Tictail lyfter kvinnliga vd:ar – från modedesigners till konstnärer
I butiken kommer det säljas produkter från 25 designers från 13 olika länder och det kommer finnas mode för både män och kvinnor, heminredning och konst till salu. 24 av de 25 varumärkena i butiken har aldrig tidigare sålts i Sverige.
Anna Decilveo är Head of Merchandising på Tictail och den som ansvarat för all kurering och design av butiken.
– Det första temat i butiken är ”Summer Escape in the Swedish Achipelago”, vilket kommer reflekteras i produkterna i butiken. Oavsett vad din ”summer escape” är, om den är i Stockholm eller om Stockholm bara är ett stopp på vägen till något annat, så ska produkterna vara sådant som du behöver och som du inte kan hitta någon annanstans, säger hon.
– Alla varumärken och människorna bakom har sin egen berättelse och produkterna är unika, genomtänkta och välgjorda. Det är väldigt kurerat, i Stockholm har vi 25 varumärken medan vår butik i New York har 80 olika märken.
Butiken kommer ha en ständig rotation av nya designers, konstnärer och produkter. Först ut är allt från hattar från portugisiska Jolie Su och baddräkter av återvunnet material från spanska Clo till franska Mathilde Boulleys filtar som fungerar såväl i hemmet som på stranden och svenska Nividas solglasögon. Konsten som säljs, bland annat franska Agathe Sorlets prints, kommer också att spegla temat med starka färger och somriga motiv.
– De flesta varumärken i vår butik skulle aldrig annars säljas i butik i Stockholm. Så det är ett sätt att introducera Stockholm för mindre varumärken. Dessutom är det fantastiskt värdefullt för varumärkena att få feedback direkt från kunderna i butiken, säger Anna Decilveo.
Läs även: Nytt designhotell öppnar i Stockholm – se bilderna här
Tanken bakom butiken och samarbetet grundar sig i både Tictails och Hobos vilja i att bygga communities.
– Vi vill skapa ett community och att man lämnar butiken med en känsla av att, oavsett om man bor i Stockholm eller bara är på besök, så blir man en del av en större gemenskap.
Det är er första butik utanför New York. Varför Stockholm?
– Det är vårt hjärta och vårt hem. Tictail grundades här och vårt andra kontor låg inte långt från Hobo. Det är här våra rötter finns så därför var det ett naturligt nästa steg för oss.
Allt fler shoppar online, varför väljer ni att öppna en fysisk butik nu?
– Det är en helt annan upplevelse. Vi har haft pop-ups i Stockholm och Paris och sett hur mycket det öppnar varumärkena och vårt community för de som kanske aldrig annars skulle ha upptäckt det. Vi vill omforma detaljhandeln, bland annat genom våra ”bio cards” som berättar varje varumärkes egen berättelse och genom att vara öppna dygnet runt – var annanstans kan du få en handväska klockan två på natten?
Vad vill ni att besökare ska uppleva på Tictail x Hobo?
– Vi vill att de ska upptäcka något nytt. En ny form av butik som är mer interaktiv och engagerande, något nytt och annorlunda bland alla varumärken eller en ny produkt som ingen annan har.
Kan du tipsa om dina favoritmärken som man inte får missa inför sommaren?
– Atelier Batac gör fantastiska väskor som är handgjorda i Italien och passar för såväl dag som natt. Jag älskar även Clo som gör vändbara badkläder i ekologiskt material.
Temat i butiken kommer att förnyas var tredje månad. Det kommer även att anordnas flera olika evenemang i butiken och en del av butiken som går under namnet ”Space by” kommer att låta en utvald designer sätta upp sin egen butik under en månads tid.
Har du inte möjlighet att ta dig till Stockholm? Kollektionen kommer även att finnas tillgänglig online på Tictails hemsida här.
Foto: Tictail
Artikeln publicerades först på ELLE.