Victorias utskällda jeans är trendigare än någonsin – historien bakom
Numera är vår svenska kronprinsessa, Victoria, en stilmässig förebild. Hon vet exakt hur hon ska klä sig i alla sammanhang – och dessutom är hon mycket bekväm och trygg i sina klädval. Såväl till vardag som till fest. Men, så har det inte alltid varit. I många år avskydde kronprinsessan Victoria allt som hade med stil- mode och klädval att göra.
– Kläder är naturligtvis viktigt för mig. Men det är först på senare tid som jag har insett vad de egentligen betyder, sa hon under en representationsresa 2005.
– Hon har hittat en egen personlig stil, men utan att vara en skyltdocka för olika märken, slog hennes dåvarande mentor Elisabeth Tarras-Wahlberg fast.
Det var vid 18-årsdagen som Victorias känsla för stil började synas i sömmarna ordentligt. Då, vid myndighetsdagen, var hon klädd i kungsblått och långärmat – ett val som hyllades som smakfullt och respektfullt. Kort sagt: den blå klänningen blev en klassiker. Den kunde helt enkelt intre kritiseras. Men, därefter upphörde hyllningskören. Victoria blev istället ganska utskälld för din kungliga smak – och look.
Kronprinsessan Victoria om sitt stilintresse
– Tyvärr har jag inget naturligt klädintresse. Det skulle underlätta. Själv tycker jag att det är för mycket fokus på kläder, min syster försöker hjälpa mig, men kläder är inget jag prioriterar, sa kronprinsessan Victoria till tidningen Amelia 2003.
Många menade att Victorias stil i officiella sammanhang för för tantig. Färgerna för tråkiga. Och privat då? Ja också där fick Victoria kritik. Inte minst för att hon ofta valde jeans och en enkel tröja.
Favoritjeansen kom från Diesel, ett märke som var oerhört populärt under 90-talet och det tidiga 00-talet. Victoria bar dem ofta, ibland till och med på kungliga resor.
Då var de utskällda och kallades tråkiga. Men i dag är Diselljeansen, och Diesel som märke, populärare än någonsin. Diesel föll, efter sin stora prime runt millenieskiftet, i glömska. Men nu är märket tillbaka – med råge. Den nya generationens vurm för 90-talsmode har gjort Diesel både hett och eftertraktat igen.
– Diesel är ett klädmärke som har funnits med i gamet länge och aldrig bangat för att provocera eller tänja på gränser. Det var nog det här som fick folk att lägga märke till Diesel i första hand. De vågade skapa experimentella klädkollektioner och marknadsföringskampanjer som skilde sig från mängden. I slutet av 90- och 2000-talet var Diesel gigantiskt både på dam- och herrfronten, men sedan ändrades trendbilden och det lade Diesel märke till, säger Heidi Tønnesen Nilstad, inköpare hos kedjan Carlings.
Det är inte lätt att sätta fingret på exakt vad som har fått Diesels popularitet att stiga igen, men Heidi Tønnesen Nilstad har en teori.
– D-loggan! Jag tror att Diesel gjorde klokt i att börja använda den igen. De har inte använt den här loggan sedan 2004, och det är ett bra exempel på hur de direkt har tagit något som var trendigt förr in i nuet, och att det funkar