Ny rapport avslöjar hur nyanlända kvinnor upplever Sverige
– Det är absolut inte så jämställt som man skulle önska. Många upplever diskriminering och rasism i skolan, på arbetsplatser och i det offentliga rummet, säger Petra Tötterman Andorff, Kvinna till Kvinnas generalsekreterare.
I över 25 år har organisationen Kvinna till Kvinna stöttat kvinnor i andra länder där krig och konflikter påverkar vardagen. Sedan 2017 har Kvinna till kvinna haft ett projekt vid namn Gemaket där nyanlända unga kvinnor i Sverige får träffa andra unga kvinnor som bott här länge.
– I Gemaket diskuteras frågor som jämlikhet, systerskap och de rättigheter man som ung kvinna har i Sverige. Vi kan se att den här gruppen tjejer har väldigt låg kunskap om sina rättigheter och samhällets skyldigheter. Många av tjejerna som kommit hit upplever diskriminering och rasism i det offentliga rummet, säger Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare Kvinna till Kvinna
Lanserar auktion med Odd Molly
Projektet Gemaket har lett till en rapport, eller som Kvinna till Kvinna kallar det – ett manifest. I vilket har man intervjuat flertalet nyanlända kvinnor om hur de upplever jämställdhet i Sverige. Genom intervjuerna har organisationen lyckats ringa in områden där det finns brister i information för nyanlända kvinnor.
– I dag är det absolut inte så jämställt som man skulle önska. Det har gått 25 år sedan riksdagen beslutade att Sverige ska ha en jämställd integration och nu är det hög tid att den blir verklighet. Diskrimineringen unga kvinnor upplever har summerats i några krav som vi ställer på makthavare att ta ansvar för, fortsätter Kvinna till Kvinnas generalsekreterare Petra.
I samband med att manifestet publiceras, måndagen den 9:e mars, lanserar klädföretaget Odd Molly en auktion tillsammans med Kvinna till Kvinna. Odd Mollys vd Jennie Högstedt Björk, tycker att organisationen och deras arbete förtjänar att uppmärksammas.
– Vi auktionerar ut två specialsydda showpieces som artisterna Neneh Cherry och Titiyo har burit. Pengarna vi får in via auktionen på Instagram går till Kvinna till Kvinna. Vi tycker att organisationen driver viktiga frågor som vi ställer oss bakom, säger Jennie Högstedt Björk.
”Företag försöker tvätta sig”
Auktionen startar på Internationella kvinnodagen den 8:e mars och pågår till tisdag kväll. Kvinna till Kvinnas goodwill-ambassadör Fanna Ndow Norrby, 30, som driver podden Raseriet tycker att samarbetet är i sann feministisk anda.
– I tider när varumärken försöker tvätta sig är det modigt av Odd Molly att välja en organisation som Kvinna till Kvinna – som är feministiska på riktigt. Det räcker inte med att göra en girl power-tröja. Att sälja något där alla pengarna går till Kvinna till Kvinna är feminism på riktigt. Det är feminist-tröjan 2.0, säger Fanna Ndow Norrby.
Kvinna till Kvinnas krav:
Jämställdhet: Ännu tydligare information om samhällets syn på jämställdhet riktat till alla nyanlända.
Utbildning: Utökat stöd i det talade svenska språket för elever i skolor där få har svenska som modersmål.
Arbetsliv: Uppmana arbetsmarknadens partner att ta ett större ansvar så att nyanlända får schyssta villkor på jobbet.
Diskriminering: Informera brett och tydligt till alla grupper nyanlända vad som gäller kring hatbrott och diskriminering i Sverige,
Vård: Inför undervisning om sex och samlevnad till alla nyanlända kvinnor.
Övergripande: Säkra långsiktighet och kvalitet i pågående och nya verksamheter för unga nyanlända kvinnor.
Läs mer:
13 mäktiga kvinnor alla kommer prata om under 2020